Drama og tekstarbejde med Rhea Leman

gerne inden 19. marts og ellers hurtigst muligt
200 kr. for Åben Studio kort forår 2019
Drama og tekstarbejde med Rhea Leman

Body and Mind – skab din karakter.

I dette forløb i Åben Studio arbejder vi med eksisterende teaterscener, hvor vi undersøger figurernes fysiske karakteristika. Fokus er på understregning af det fysiske, som vil hjælpe dig med at grave dybere i karakterens personlighed: hans/hendes ønsker, behov, konflikter, etc. Vi vil også arbejde med specifik musik for at inspirere til karakterens ”fødsel,” hvor målet er at ”finde” karakten.

Vi kommer til at arbejde hands on med karaktererne, og der er fokus på arbejdet på gulvet.

Derudover bliver du også introduceret til dramatikerens og filmforfatterens værktøjskasse og proces, og du bliver i stand til at udforske nye måder at nærme dig teksten på.
Analysen og gennemgangen af skuespil, film og TV-serier vil omfatte: Tony Kushners 'Engle i Amerika', Thomas Vinterbergs 'Festen' og David Chases TV-serie 'Sopranos'.

Nogle af de dramaturgiske elementer, der bliver fokuseret på er:

• Fremstilling af dynamiske karakterer
  • Karakter-drevet historiefortælling
  • Karakterens behov og indre konflikt
  • Spænding og dramatisk ironi
  • Scenedramatik
  • Struktur på scene og lærred
  • "Sekvens” – struktur

Gennem undersøgelse af disse elementer i skriveprocessen og forfatterens intention, vil du nå frem til større bevidsthed og forståelse, og vejen til at finde frem til en sand karakter bliver både interessant og forståelig.

Du er velkommen til at medbringe en tekst, du har skrevet og gerne vil arbejde videre med. Har du lyst til at eksperimentere med at arbejde på engelsk, så bare: go for it!

Dramatiker og instruktør Rhea Leman er født i New York City, men har siden 1981 boet i København. Som dramatiker har hun bl.a. forfattet stykkerne 'Gorilla', 'Hitler on the Roof' og DR programmet 'Hjerteflimmer'. Rhea har instrueret og koreograferet en lang række forestillinger bl.a. på Det Kgl. Teater, Jomfru Ane Teatret og Café Teatret.

I 2013 blev hun Reumert-nomineret for stykket 'Gorilla' i 2013, og modtog Allen-prisen for sit dramatiske virke i 2014. Statens Kunstfonds legatudvalg for Scenekunst har i 2014 præmieret Rhea Leman for instruktionen af stykket, 'Historien Bag Muren'.

Senest har Rhea skrevet stykket 'Leve Livet' til Bornholms Teater, og hendes politiske stykke, 'Hitler On The Roof' om Joseph Goebbels og Leni Reifenstahl, spillede i Chicago, USA, i sommeren 2018.

Læs mere om Rhea