Covid-19 restriktioner:

Vi følger myndighedernes gældende anvisninger ift. max antal personer i salene, Kulissen (95 kvm) og Spejlsalen (73 kvm) i Self-tape lokalet dog max 2-3 personer.

Dramatisk metode workshop med Maria Kjærgaard-Sunesen

19.-23. oktober
KL. 9.15-15.15
DSF Studio, Tagensvej 85, 2200 København N
14. september
500 kr.
Dramatisk metode workshop med Maria Kjærgaard-Sunesen

Kurset giver en indsigt i instruktørens værktøjskasse, der kan lette kommunikationen mellem skuespiller og instruktør i arbejdsrummet.

Derudover giver kurset et inspirerende bud på en kreativ metodisk tilgang til tekstarbejdet, så fantasien kan sættes fri, og der kan skabes et mere kreativt flow i ensemblet.

De seneste mange generationer af uddannede danske sceneinstruktører bruger et fagsprog, der tager udgangspunkt i Stanislavskijs metodiske lære (baseret på den handlende analyse og metoden for fysiske handlinger).

Maria har erfaring for, at et fælles fagligt sprog kan skabe større flow og kollektiv samling, når man skal i dybden med både form og indhold under prøverne. Når selvstændigt skabende skuespillere har en stærk kollektiv ramme, har man det bedst mulige udgangspunkt for at fortolke tekst og udtrykke sig med kunstnerisk tyngde. Og med et fælles sprog, kan vi bedre møde hinanden og være specifikke omkring vores faglighed.

Derfor skal kursets hold læse og indsamle spilbart materiale, der kan danne rammen om et fælles univers og billeder. Vi skal arbejde med at skærpe situationer, og vi skal udfordre teatraliteten og udtryk via teoretisk og praktisk arbejde med dramatikken.

Maria er uddannet sceneinstruktør fra Statens Teaterskole i 2011. Siden har hun lavet musikforestillinger, børneteater, nyskrevet dramatik, klassikere, udenlandske tekster, monologer, kammerspil og en del ensembleteater mm. på både små og store teatre i Danmark og Norge. Maria har også konceptualiseret, bearbejdet og skrevet tekster til scenen. Derudover har hun undervist instruktør- og skuespilstuderende på Scenekunstskolen i både Odense og København, samt på Akademiet for Scenekunst.

Forestillinger:
“UNDER HUDEN”, Teatret Mærkværk, 2019, instruktør og manuskriptudvikling.
“EN SKÆRSOMMERNATS DRØM”, Rogaland Teater, Stavanger, 2019, instruktør og tekstbearbejdelse.
“MED MIG SELV I MINE EGNE ARME”, Revolver, Østerbro Teater, 2019, instruktør.
“NILA OG DEN STORE REJSE”, Det Norske Teatret, Oslo, 2018, instruktør og dramatiker.
“MANNING ER FRI”, Mungo Park, 2018, instruktør og manuskriptudvikling.
“INTET, Odense Teater, 2018, instruktør og tekstbearbejdelse.
“ASKEPOTT, Den Nationale Scene, Bergen, 2017, instruktør og dramatiker.
“MELLEM OS”, Abelone Koppel/Sorte Hest, 2017, instruktør.
“HER OG NU”, Odense Teater/Den Danske Scenekunstskole, 2016, instruktør og tekstbearbejdelse.
“THE END”, Odense Teater, 2016, instruktør og koncept.
“TØRST”, Abelone Koppel/Får302, 2016, instruktør.
“BRØDRENDE LØVEHJERTE”, Odense Teater, 2015, instruktør og ny-dramatisering.
“IMAGINE – JOHN LENNON TEATERKONCERT, Aarhus Teater og Aveny T, 2015, instruktør og konceptudvikling.
“CATERING”, Mammutteatret, 2015, instruktør og tekstbearbejdelse.
“TRADITIONEN TRO”, Alias Teaterproduktion, 2014, instruktør og tekstudvikling.
“INGENTING AV MEG”, Det Norske Teatret, Oslo, 2014, instruktør.
“EN KORT GENNEMGANG AF TRAKTORENS HISTORIE PÅ UKRAINSK”, Eventministeriet/Det Kongelige Teater, 2014, instruktør og dramatisering af roman.
“TIGERHJERTE SVØBT I KVINDEHUD – EN SHAKESPEARE COLLAGE”, Det Kongelige Teater, 2014, instruktør, koncept og tekstbearbejdelse.
“IDIOTERNE”, Det Kongelige Teater/Den Danske Scenekunstskole, 2013, instruktør og tekstbearbejdelse.
“ÆBLET”, Mammutteatret, 2013, instruktør.
“BUNNY MONROE”, Eventministeriet/Det Kongelige Teater, 2013, instruktør og dramatisering af roman.
“CECILIE STORKEBEN”, Teatret Masken, 2012, instruktør.
“TA DIG SAMMEN”, Tjopatlur, Torshavn, 2012, instruktør.
“SANS”, Det Kongelige Teater 2011/Statens Teaterskole, instruktør.
“EN SÆLSOM NAT”, Anemoneteatret 2011, instruktør.