Filmskuespil og karakterarbejde med Rasmus Kloster Bro

kl. 9.30 - 12.30
DSF Studio, Tagensvej 85, 2200 København N
ubegrænset
løbende men gerne hurtigst muligt
200 kr. for Åben Studio træningskort forår 2019
Filmskuespil og karakterarbejde med Rasmus Kloster Bro

Hvordan får en skuespiller autoritet over sin karakterer?

Det spørgsmål er udgangspunktet for et workshop-forløb, hvor vi skal arbejde metodisk med medskabelse og grundlæggende karakter-improvisationer til film. Derudover arbejder vi med sammenspillet mellem helhed og detaljer under optagelser.

På kurset skal vi arbejde med en proces, hvor skuespilleren er involveret tidligt i udviklingen af en film, og ikke først når der ligger et færdigt manuskript.

Vi kommer til at arbejde med forskellige metoder til at bruge en skuespilleres karakterarbejde og improvisationer, til at undersøge og udvikle filmens univers og fortælling. Metoderne kan både bruges til at lægge grunden til en original fortælling, men også til at udvikle en karakter indenfor en allerede defineret historie. I bedste fald kan instruktionsarbejdet derefter i høj grad foregå gennem spørgsmål og medskabelse, frem for styring og kontrol, når skuespilleren selv har været med til at skabe karakteren.

Med udgangspunkt i devicing og “Mike Leigh”-metoden, skal vi opbygge karakterer, lave karakterimprovisationer og afsøge grundlæggende konflikter mellem karakterer. Vi vil arbejde både med og uden kamera, og kigge på muligheden for at udvikle et manuskript på baggrund af improvisationerne.

Derudover skal vi arbejde i dybden med scene-prøver, blocking og optagelser af scener. Gerne ud fra deltagernes medbragte scener (det forventes ikke, at du selv har en scene med første gang).

Vi kigger på samspillet mellem helheden i gennemspillede scener og opbrydning af scenen i detaljer. Derudfra diskuterer vi teknikker som servicerer film-produktionen og film-sproget, for at levere præstationer, der fokuserer lige så meget på filmisk krop og rum, som på ord.

Rasmus Kloster Bro er spillefilmsaktuel med sin debut-film Cutterhead som er en katastrofefilm, optaget on location i Metro-byggeriet under København. Det grundlæggende arbejde med filmen skete gennem improvisationer og videoskitser, i samarbejde med bl.a. filmens hovedrolle Christine Sønderris.

Rasmus er uddannet fra den alternative filmskole Super16s instruktørlinje i 2012 med den prisvindende afgangsfilm Barvalo (2012). Derudover har Rasmus skrevet og instrueret yderligere tre kortfilm, tre radiodrama-serier for DR, samt arbejdet med både musikvideoer, reklamer og videokunstinstallationer. Rasmus har undervist på bl.a. Den Danske Filmskole, Den Islandske Filmskole og Filmværkstedet.