DSF Studio - efteruddannelse og netværk

løbende
200 kr. for Åben Studio træningskort 2. halvår 2017
Filmskuespil med Birgitte Stærmose

Når du møder op på settet, skal du ofte være klar til at spille din scene, uden nogen nævneværdig tid til snak og prøver. Hvordan kan du bedst forberede dig? Vi vil i forløbet fokusere på hvordan skuespilleren skaber nærvær og liv på film. Vi vil analysere tekster og gennemgå redskaber og øvelser, som kan være med til at holde spillet levende, og give det retning under filmoptagelser. Kurset vil blive tilrettelagt efter deltagernes behov. Birgittes arbejde som instruktør er funderet i Method Acting (primært Weston/Adler), men hun vil brede arbejdet ud så deltagernes individuelle erfaring og udgangspunkt vil blive inkluderet i arbejdet.

Birgitte Stærmose er en amerikansk uddannet instruktør med en Master of Fine Arts fra Temple University.  Hun har instrueret adskillige prisbelønnede novellefilm. Hendes filmskolefilm MORNING TIDE modtog over 10 priser bl.a. en regional Student Oscar.  SMÅ SKRED var nomineret som Best European Short ved European Film Awards. SOPHIE vandt ARTE-prisen, blev udvalgt til New Directors / New Films i New York og var i konkurrence på Sundance Film Festivalen. Stærmoses film ØNSKEBØRN har vundet utallige priser ved internationale festivaler blandt andet Berlin, Rotterdam, Melbourne, Stockholm og Camerimage. Filmen vandt Stærmose hendes anden European Film Award nominering i 2010. Stærmose spillefilmsdebuterede i 2011 med VÆRELSE 304 med manus af Kim Fupz Aakeson, samt Mikael Birkkjær, Stine Stengade, David Dencik og Trine Dyrholm på rollelisten foruden de internationale stjerner Ariadna Gil, Leon Lucev, Ivo Gregurevic og Luan Jaha. Filmen havde verdenspremiere på A-festivalen Karlovy Vary IFF, hvor den var i hovedkonkurrence og vandt en pris for sit soundtrack (Jocelyn Pook). Stærmose var episode instruktør på TV-serien NORSKOV og medforfatter på IDEALISTEN (dir. Christina Rosendahl). Hendes anden spillefilmen DARLING med Danica Curcic, Gustaf Skarsgård og Ulrich Thomsen på rollelisten får premiere efteråret 2017.

Birgitte er desuden underviser på blandt andet Den Danske Filmskole, Statens Teaterskole, og Den Europæiske Filmhøjskole i Ebeltoft. Hun er formand for Rådet for Spillefilm på Det Danske Filminstitut og sidder i bestyrelsen for Danske Filminstruktører, samt FERA – den EU baserede europæiske filminstruktør-organisation.

Birgitte har modtaget Statens Kunstfonds legat flere gange og blev desuden i 2009 præmieret af fonden for hendes film ØNSKEBØRN.

Obs. der undervises ikke i efterårsferien, tirsdag den 17. oktober.