Indlæsningskursus med Dan Schlosser

5. august
400 kr.
Indlæsningskursus med Dan Schlosser

Kurset har fokus på skuespillerens arbejde foran mikrofonen, men henvender sig til alle, som har behov for at indtale, foredrage eller oplæse tekster – analogt eller i et elektronisk medie.

Der er ingen krav eller forventning om forudgående erfaringer med op- eller indlæsning.

På kurset vil vi beskæftige os med forskellen på oplæsning og indlæsning, og vi vil også berøre stemmearbejde til dokumentarprogrammer og reklameindtalinger.

Det væsentlige udgangspunkt er undervisning i lydbogsindlæsning.

Vi arbejder med at præsentere en historie så enkelt som muligt, med så få og enkle virkemidler som muligt. Det betyder, at vi kommer til at arbejde meget intimt med stemmen og sproget, og finder forhåbentlig frem til et rent og ærligt stemmeudtryk, som du kan gå videre med.

Dans erfaring er, at lydbogsarbejdet og den stemme-, sprog- og oplæsningsdiciplin det kræver, giver den bedst mulige forståelse af ens egne virkemidler, styrker og svagheder i forhold til stemmearbejdet. Det giver derfor også det bedste og bredest mulige udgangspunkt for at arbejde troværdigt i alle de andre retninger med mikrofonen, f.eks. reklamer, dokumentar- og informationsfilm, dubbing og selvfølgelig lydbøger.

I det omfang det er indlysende, vil Dan rådgive eller kommentere på den enkelte kursists stemmemateriale og taleapparat – men det er normalt et område Dan overlader til logopæderne.

Vi kommer til at arbejde med oplæsning for hinanden, vi kommer til at snuse til dokumentarfilm-genren, og vi taler om alle de mange forskellige sammenhænge, hvor vi som skuespillere kan bruge vores stemme. Vi taler om, hvor og hvordan vi evt. kan finde stemmearbejde, og vi slutter af med at lave en stemmeprøve, som du får med dig.

Dan Schlosser er skuespiller, uddannet fra Odense Teater 1983, og han har siden beskæftiget sig meget med oplæsning- og indlæsningsarbejde ved siden af det egentlige skuespillerarbejde.

Han har indtalt og speaket tv-programmer og lydbøger, undervisningsfilm og reklamer, e-learning og radioprogrammer i alle tænkelige afskygninger, og har undervist både skuespillere, journalister og lydbogsindlæsere i mikrofonarbejde og stemmebrug igennem de seneste 20 år.

Han har afholdt kurser for Dansk Skuespillerforbund, Art-Lab, Teaterskoler, Medie- og journalisthøjskoler, og har lavet målrettet solo-undervisning for erhvervslivet og tv-stationer.

Undervisning fredag 6. septemer foregår i indlæsningsstudie.

Læs mere om Dan Schlosser