Maske og arketyper med Finn Hesselager

2. februar
650 kr.
Maske og arketyper med Finn Hesselager

Kurset er en blanding af grundteknikker, maskearbejde, og en teoretisk/ praktisk brug af arketyper i skuespillerens arbejde.

En maske er et uvurderligt redskab for en skuespiller til at udforske en tekst nye muligheder, give overraskende bud på en rolle, og samtidig undersøge mindre kendte eller brugte sider af personligheden. På kurset vil deltagerne lave deres egen maske. Sideløbende arbejdes der på gulv med tekster, sange, dans og billeder, som den personlige maske siden formidler på sin egen måde.

Arketyper er grundstrukturer i det kollektive ubevidste, som skuespilleren kan bruge til at gennemlyse sin jegstruktur og kontakte dybere sjælelige lag i sig selv og i sine roller. Det bliver muligt at finde flere af sine egne arketyper i løbet af kurset.

Hver deltager skal medbringe en monolog, en dialog og en sang. Det kan være en fordel at medbringe to forskellige monologer, dialoger, sange, da man ikke på forhånd ved, hvilken type maske det bliver, og fordi der eventuelt er tid til to masker.

Kurset henvender sig til skuespillere.

Deltagerne bor på kursusstedet i Nr. Snede, og køber selv ind og laver mad. Ankomst er mulig fra søndag.

Finn Hesselager er uddannet skuespiller fra Skuespillerskolen i Aarhus (1968-71). I dag underviser han skuespillere og sangere i teknik og masker på eget kursussted i Nr. Snede, og afholder desuden løbende kurser for Skuespillerskolen i Odense og Musicalakademiet i Fredericia.