Masterclass i casting & filmskuespil med Rie Hedegaard og Thure Lindhardt

DSF Studio, Tagensvej 85, 2200 Købehavn N
13. september
600 kr.

Med udgangspunkt i henholdsvis skuespillerens og casting directorens arbejde vil Thure Lindhardt og Rie Hedegaard på denne masterclass, se på vaner og mønstre i skuespillerens arbejde, når det gælder castings, selftapes og i det hele taget afvikling af en scene med kort forberedelsestid.

Masterclassen behandler diverse tvivlsspørgsmål, når det gælder castings og agenter i såvel ind- som udland Desuden vil masterclassen delagtiggør skuespilleren i eget ansvarsområde i forhold til det opsøgende arbejde.

Endvidere vil der lægges vægt på, hvordan castingoplevelsen gøres til en god og konstruktiv oplevelse og ikke en angstprovokerende del af en skuespillers arbejde.

Makkerparret, Rie Hedegaard & Thure Lindhardt, arbejdede første gang sammen på DR Dramaserien Edderkoppen, 1999, som Rie rollebesatte og Thure spillede den unge Billy. Det er efterfølgende blevet til en del samarbejder bl.a. filmen Flammen & Citronen, 2007, med Thure i rollen som Flammen og i Nordkraft, 2004, i rollen som Steso.
Næste internationale samarbejde er den tyske stor serie Death of Friends instrueret af Friedemann Fromm.

Skuespiller Thure Lindhardt er uddannet fra Skuespillerskolen ved Odense Teater i 1998. Han fik sit helt store gennembrud i rollen som den autistiske Brian i Kaspar Rostrups drama Her i nærheden (2000). Siden har han haft betydelige roller i succeser som bl.a. Nordkraft (2005), Flammen & Citronen (2008), Blå mænd (2008) og Sandheden om mænd (2010).
Internationalt er Thure kendt for roller i bl.a. Dan Brown-filmatiseringen Engle og Dæmoner (2009) og som kidnapperen Wolfgang Přiklopil i Natascha Kampusch-filmen 3096 Tage (2012). Lindhardt er blevet hædret med adskillige priser i årenes løb, bl.a. Reumerts Talentpris, Hartmann-Fondens Diplompris og Teaterpokalen. Thure Lindhardt IMDb

Caster Rie Hedegaard er en first mover inden for sit felt og har arbejdet professionelt med casting siden 1984. De seneste produktioner tæller bl.a. DR serierne Herrens Veje 1 og 2 sæson og Bedrag. Foråret 2019 er henlagt til den første danskproducerede HBO Nordic serie.

Rie Hedegaard var tæt involveret i hele Dogmebølgen i midt 90´erne, og rollebesatte Thomas Vinterbergs, Festen, Lars von Triers, Idioterne blandt flere andre. I sin karriere har hun bevaret et tæt arbejdsfællesskab med instruktører som, Lars von Trier, O.C. Madsen, Per Fly, Thomas Vinterberg, Christoffer Boe og Anders Thomas Jensen. Flere nye er kommet til, blandt flere; Kaspar Munk, Hlynur Pálmason, Fenar Armad, Isabella Eklöf, Louise Friedberg, Jacob Bitch og Anders Mathessen.

I forbindelse med Berlinalen blev hun i 2005 opfordret, af Det Danske Filminstitut, til at være medstifter af ICDN, International Casting Directors Netvork, som i dag indbefatter 25 lande. I 2016 sad hun i juryen under Berlinalens Shooting Star kategori.
Hun har undervist internationalt på flere Masterclasses bl.a. sammen med Stephen Frears.

Rie er en erfaren og vellidt underviser og har siden 2002 været tilknyttet de statslige teaterskoler, hvor hun underviser afgangseleverne. Læs mere om Rie Hedegaard her