Metodeworkshop med Christoffer Berdal

19. januar
500 kr.
Metodeworkshop med Christoffer Berdal

På denne workshop dykker Christoffer Berdal sammen med deltagerne ned i en undersøgelse af, hvordan man bliver bedre til at læse tekst og byde konkret og fysisk ind i prøveforløbet.

Christoffer står bag omtrent 80 produktioner, og i sit arbejde med disse er han nået frem til, at essensen af alt arbejdet kan sammenfattes i to ord: kommunikation og struktur.

Derfor er der på workshoppen fokus på netop kommunikation og struktur.

Kommunikation - Alt i en produktion handler om kommunikation. Forestillingen skal kommunikere med sit publikum. Dramatikeren kommunikerer gennem sin tekst. Skuespillere, instruktør og øvrige i produktionen kommunikerer med hinanden på mange planer, når vi omsætter teksten til forestilling.

Struktur - For at styrke kommunikationen er struktur et nødvendigt redskab. Startende med den struktur dramatikeren har givet teksten i forhold til sprog, opbygning, tegnsætning – alt sammen noget der styrker vores mulighed omsætte budskabet. Teksten får igen en masse struktur gennem dramatiske situationer, fysiske handlinger, stemme, følelser og visuelt univers. Så publikum har mulighed for at aflæse, hvad det er forestillingen vil kommunikere.

Kurset har fokus på, hvordan man kan konkretisere kommunikationen gennem en udvikling af struktur i prøvearbejdet. Og på hvordan man skaber et fællessprog på tekstens præmis og dermed styrke det sceniske udtryk.

På kurset bliver der arbejdet med en række åbningsscener fra forskellige tider og genre indenfor dramatik. Scenen læses og analyseres med fokus på, hvad det er dramatikeren forsøger at kommunikere. Derefter går man på gulvet på med scenen med fokus på, hvordan man kan byde konkret og fysisk på tekstens intentioner, give den struktur så den kan kommunikere med publikum.

Arbejde har også fokus på skærpe dialogen imellem både medspillere og instruktør – sådan at arbejdsprocessen optimeres, og beholder fokus på tekstens sceniske udtryk.

Christoffer Berdal, instruktør, Statens Teaterskole 1994-98  Har 75 produktioner bag sig spændende fra Klassikere, opera til ny Dramatik i ind og udland. Blandt andet “Gregersensagaen” 2005-2008 Århus Teater “Jeppe på Bjerget” 2010 Det Konglige Teater “Home sweethome” 2010 Scandinavian American Theatre Company 2010″Engle i Amerika” 2013 Betty Nansenteateret “Ilt” 2014 Husets Teater “Fanciulla del West” 2017 Operaen Det konglige Teater “I nat kommer krigen hjem” 2019 JohnsTeater/Teater Sorte Hest “Hellig 3 kongersaften” 2019 Grønnegårdsteatret. Christoffer har derudover undervist på Teaterskolerne, Dramatikeruddannelsen, Filmskolen og Super 16.

shemaleup.net