Metodeworkshop med Jens August Wille

27. februar
450 kr.
Metodeworkshop med Jens August Wille

Kurset kommer hovedsageligt til at bestå i praktisk arbejde med dramatiske tekster og devising-cases, og har fokus på skuespillerens arbejde og samspil. Igennem arbejdet vil vi bl.a. forsøge at undersøge og begribe hvordan Bertolt Brechts episke virkemidler (afbræk, ren fortælling, kommentar, stigen af den dramatiske situation etc.) spiller en ny og anderledes rolle for skuespilleren og publikum i vor tids teater.

Målet er gennem metode/teori samt øvelser og cases, at opnå større skuespillermæssigt ejerskab, sikkerhed, frihed og flow i moderne komplekse og postmoderne dramatiske udtryk. Vi vil arbejde med at forstå, agere og kreere gennem tre skuespillermæssige tilgange: det dramatiske (det ”indlevede” og fiktionsfremstillende udtryk), det performative (det ”direkte” og teatersituationelle udtryk) og det episke (det fortællende og kommenterende) – og hvordan disse kan vægtes og ”blandes”.

Instruktør, Jens August Wille tiltrådte som teaterdirektør på Odense Teater i 2013. Som uddannet sceneinstruktør fra Statens Teaterskole i 1996, blev Jens August ansat som ekstern dramaturg på Odense Teater i 1999, hvor han har stået bag en lang række iscenesættelser som for eksempel Vollsmose (2005) De lærde kvinder (2013), Glasmenageriet (2012), Som man behager (2011), Henrik og Pernille (2010), Himlen uden fugle ( 2017)

Jens August Wille har desuden arbejdet som sceneinstruktør på en lang række andre teatre, blandt andre: Det Kongelige Teater, Aalborg Teater, Mungo Park, Østre Gasværk, Folketeatret, Oslo Nye, Café Teatret samt Radiodrama, DR.

I 2002 var Jens August Wille med til at oprette teatret PLAN B i København, hvor han var en del af den kunstneriske ledelse frem til 2005. I 2005 – 2011 var Jens August Wille rektor for Skuespillerskolen ved Odense Teater,. I sæsonen 2011/2012 var han en af de to kunstneriske leder af Teater Momentum i Odense. Siden 2018 har han arbejdet i bestyrelsen for Udviklingsplatformen og er også medlem af aftagerpanelet for Den Danske Scenekunstskole.