DSF Studio - efteruddannelse og netværk

25-29. september
kl. 10.00-14.00
DSF Studio, Tagensvej 85, 2 sal, 2200 København N
overskredet, tilmelding til ventelisten åben
500 kr.

Dette kursus er for alle, der er interesseret i manuskriptskrivning. Ved at introducere nogle af de forskellige elementer i manuskriptskrivning, skabe karakterer der er virkelige og interessante, handling og struktur inddelt i akter, skrive dialog, der lyder autentisk og lidenskabelig. Deltagerne vil ikke blot opnå bedre forståelse for, hvordan stykket/manuskriptforfatteren fungerer, men vil også få mulighed for at prøve selv at skrive og færdiggøre en kort tekst, der vil blive opført ved afslutningen af kurset.

Det bliver ”learning by doing” – lærdom gennem afprøvning – så tag din notesbog med blanke sider med og vær klar til at skrive. Hvis der eventuelt er stemning for det blandt deltagerne, kan der aftales en efterfølgende reading.

Dramatiker og instruktør, Rhea Leman, født i New York City, bosiddende i København siden 1981. Rhea har en Masters of Fine Arts, M.F.A., in Writing for Stage and Screen. Lesley University, U.S.A, samt en Bachelor of Fine Arts, B.F.A. in dance, Boston Conservatory of Music, U.S.A.

Rhea har som dramatiker bl.a. forfattet stykkerne Gorilla, Hitler on the Roof og til DR-TV Hjerteflimmer. Hun var i 1983-98 leder af danseteaterkompagniet Teater Tango, og er siden 2009 leder af Dramafronten, der arbejder med udvikling af ny dansk dramatik. Rhea har instrueret og koreograferet en lang række forestillinger både på scenen og for DR-TV, bl.a. på Det Kgl. Teater, Jomfru Ane Teatret og CaféTeatret. Rhea blev reumertnomieret for stykket Gorilla i 2013 og modtog Allen-prisen for sit dramatiske virke i 2014. Statens Kunstfonds legatudvalg for Scenekunst har i 2014 præmieret Rhea Leman for forestillingen, ”Historien Bag Muren”.

Rhea var formand for Kunstrådets Scenekunstudvalg og medlem af Statens Kunstråd (2003-07) samt medlem af Københavns Scenekunstudvalg (2009-2015). Hun Har senest skrevet libretto til og instrueret kammeroperaen ”The Rosenbergs”, komponist Joachim Holbek samt skrevet og instrueret den satiriske komedie ”Berlusconi, the musical” og i 2017 forestillingen "Viggo Mortensen bor her ikke mere".

I 2003 deltog Rhea i North by Northwests europæiske skriveprogram, hvor hun blev introduceret til Frank Daniels skrivemetode. I 2004 blev hun udvalgt til North by Northwests træningsprogram for undervisere, Samurai, og hun har lige siden undervist i denne metode, som hun finder både dynamisk og øjenåbnende.

Læs mere: www.rhealeman.com