Sceneliv #8 2018

Ungdomsteater tør, hvor lærerne tier

Når teatergrupper tager ud til skoleklasser med forestillinger, der handler om svære emner, som for eksempel hatecrime, voldtægt eller mobning, taler de både til de unges intellekt og til deres følelser og sanser. Derfor skaber forestillingen afsæt for en anden slags samtale end den, der er i en undervisningssituation.

”Vi bruger vores faglighed i arbejdet med at iscenesætte temaer, som er aktuelle for de unge,” siger Daniel Bevensee skuespiller og medstifter af Teateriet Apropos i Aarhus. Læs artiklen i Sceneliv #8.

Skuespilleren der blev terapeut

Ruddy Nyegaard begyndte sit arbejdsliv som skuespiller, men blev siden terapeut. Gennem årene har Nyegaard med sin skuespillerbaggrund hjulpet i hundredvis af scenekunstnere videre, hvis de har haft problemer med sceneangst, har været i eksistentielle kriser med deres fag eller har stået over for sværefaglige udfordringer.

”Jeg arbejder oftest med skuespillere, når de på den ene eller den anden måde er gået i stå, og så handler det om, hvordan de kan komme videre via selvudvikling.”