Sceneliv #5 2018

Terror på teatret: There is no escape

Opsætningen af Lars von Triers u-hyg-ge-lige tv-serie ‘Riget’ har trukket 14.000 til det Kongelige Teater siden premieren i april, og til efteråret får nye gyselige teaterforestillinger premiere. Blandt andet Stephen King-romanerne ‘Carrie’ og ‘Misery’ får nyt liv som henholdsvis drabelig musical og neglebidende psykologisk horror. Vi ser gys i teatret som aldrig før, for det kan noget, som film og tv ikke kan hamle op med: Du er fanget i teatret og i skuespillernes rædsler, når du først har sat dig. There is no escape.

Kirsten Olesen som Fru Drusse i Det Kongelige Teaters opsætning af ’Riget’.

Scenen er publikum(s)

Kodeordene er virtuelt, socialt og involverende: Skuespilleren, der optræder i folks egne hjem med et intetanende værtspar i hovedrollerne. Instruktøren, som placerer publikum et nyt sted for hver forestilling. Og manden, der med virtual realityteater inviterer publikum indenfor i skuespillernes forvrængede fantasier. Vi har samlet tre eksempler, der tilsammen kan give os et fingerpeg om, hvor scenekunsten bevæger sig hen, når den forlader teatersalene for at opsluge og involvere sit publikum.

Alvin Olid Burs ses her i forestillingen ’Lav Sol’.