400 danske stumfilm skal digitaliseres

4. december 2018
Asta Nielsen og Valdemar Psilander i 'Balletdanserinden' fra 1911Asta Nielsen og Valdemar Psilander i 'Balletdanserinden' fra 1911

Den danske stumfilmarv, der består af flere end 415 danske stumfilm, skal digitaliseres, så flere danskere kan få glæde af dem. Det oplyser Det Danske Filminstitut i en pressemeddelelse.

Filmene vil blive restaureret og skannet til biografvisning, men også lagt online så filmentusiaster verden over kan se dem kvit og frit.

Projektet er det hidtil største filmformidlingsprojekt i Danmark og er blandt andet muliggjort via en donation på 30 mio. kr. fra A.P. Møller Fonden, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond og Augustinus Fonden. I den nye filmaftale 2019-2023, som er indgået blandt alle Folketingets partier, er der desuden afsat 17 millioner kroner til digitalisering af filmarven.

I perioden fra omkring 1910 var dansk film førende på verdensplan både forretningsmæssigt og kunstnerisk, blandt andet på grund af de danske stumfilmsstjerner som Asta Nielsen og Valdemar Psilander. I begyndelsen af 1930’erne, da tonefilmen blev udbredt, kasserede producenterne deres beholdning af stumfilm. Det anslås, at der i dag eksisterer omkring 20 % af den danske stumfilmproduktion og det er denne som nu i løbet af de kommende år skal digitaliseres.