400 millioner til kulturen

23. august 2018
400 millioner til kulturen

I forbindelse med den kommende finanslov foreslår kulturminister Mette Bock (LA) en større millionindsprøjtning til kulturen. 100 millioner kroner om året i perioden 2019 til 2022.

Pengene skal primært gå til de store statslige institutioner som Det Kongelige Teater, Nationalmuseet, Statens Museum for Kunst og Rigsarkivet, som i alt skal tilføres 89,5 millioner kroner over de næste fire år. Desuden får Det Kongelige Bibliotek 63 millioner kroner i perioden. Derudover får de kunstneriske uddannelser 40 millioner kroner, mens landsdelsscenerne får 12 millioner. Den kulturelle indsats i udsatte boligområder samt børn og unge i almindelighed bliver også tilgodeset.

Formand Benjamin Boe siger: ”Vi siger naturligvis tak. Det gør man når man får en gave. Men når det så er sagt, er det stadig kun et plaster på såret så længe omprioriteringsbidraget på to procent ikke bliver fjernet.”

Til trods for den økonomiske indsprøjtning, vil de udskældte to-procent-besparelser, som fulgte med omprioriteringsbidraget, stadig fortsætte, også efter at regeringen måtte få den nye millionbevilling vedtaget.

Han fortsætter: ”Desuden går pengene, som jeg forstår Mette Bock, udelukkende til eliten. Men hvad så med de små scener og kulturen ude i provinsen? Hvor en stor og vigtig del af scenekunsten også foregår.”