560 millioner til dansk film årligt

10. oktober 2018
560 millioner til dansk film årligt

Regeringen vil støtte dansk film med 560 millioner årligt og de regionale filmfonde - FilmFyn og Den Vestdanske Filmpulje - skal styrkes med 35 millioner kroner årligt.

Sådan lyder det i regeringens filmudspil, der blev præsenteret i går. Filmudspillet kommer i forlængelse af medieaftalen.

Udover de 560 millioner kroner årligt, ønsker regeringen også at mindske kasseopdelingen i støtteordningerne og derved gøre filmstøtten mere fleksibel.

”Dansk film står på et stærkt fundament, men der er brug for, at vi i de kommende år tilpasser filmstøtten, så der i fremtiden er danske film til alle”, siger kulturminister Mette Bock (LA) i en pressemeddelelse.

Hun fortsætter: ”For mig er det også vigtigt, at dansk film produceres i og fortæller historier om hele landet. Derfor styrker regeringen nu de regionale filmfonde med 35 millioner kroner årligt. Samlet set holder vi filmstøtten på et ambitiøst højt niveau med 560 millioner kroner årligt. Min forhåbning med filmaftalen er, at der kommer ny energi og dynamik i dansk film i de kommende år”.

Filmstøtten skal have fokus på de unge målgrupper. Ifølge regeringen skal mindst 25 procent af tilskudsmidlerne til spille- og dokumentarfilm have fokus på netop børn og unge. Desuden skal de mindre sælgende film være hurtigere tilgængelige på digitale platforme.

Forhandlingerne om den kommende filmaftale forventes afsluttet i denne måned.