DR beskæres og licens afskaffes

16. marts 2018
Foto: Erik RefnerFoto: Erik Refner

Regeringen og DF er i dag blevet enige om en aftale, der lægger op til at reducere midlerne til DR med 20% over de næste fem år. Det ligger endnu ikke fast, på hvilke områder der skal spares. Det vil blive et tema i de kommende medieforhandlinger, lyder det.

Kulturminister Mette Bock (LA) betegner besparelsen på DR, som en fokusering af medieinstitutionen: ”Jeg er meget tilfreds med, at vi nu får fokuseret DR med 20% over de næste fem år. Det er massiv fokusering af DR, og det er den brændende platform, jeg tror, at der skal til for DR kan gentænke sig selv".

Katja Holm er dog ikke enig heri: ”Jeg synes, at det er utrolig kortsigtet, at man vælger at beskære DR så kraftigt. Høj kvalitet kræver finansiering. At man først vælger, at der skal beskæres og bagefter, hvad der skal beskæres, synes jeg er dybt besynderligt. Hvis man – fra politikernes side havde en ide om, hvad man ville af med, kunne man have startet der og set, hvad det ville koste. Og selvfølgelig kommer dette til at gå ud over mange medarbejdere”, siger hun.

Regeringen og DF har ligeledes indgået en aftale, der betyder en ændring af medielicensen. I dag opkræves denne af DR og er ens for alle, men i fremtiden vil licensen blive opkrævet via den almindelige indkomstskat.

"Det er vigtigt, at vi er fælles om public service. Vi mener, at alle bør løfte og derfor er licens ændringen et fornuftigt tiltag", siger formand Katja Holm.

Regeringen understreger, at Danmarks Radio stadig vil få over tre milliarder årligt på trods af besparelsen på 20 procent.