Europaparlamentet: Giv kunstnerne en fair betaling

12. september 2018
Europaparlamentet: Giv kunstnerne en fair betaling

Europaparlamentet har netop vedtaget et forslag, som kan komme til at betyde, at internetgiganter som YouTube og Facebook endelig bliver ansvarlige for indholdet på deres tjenester. Hvis ikke de vil lave licensaftaler, skal de i samarbejde med rettighedshaverne sørge for, at ”unauthorised works or other subject matter are not available on their services”. Dermed vil Youtube og Facebook langt om længe blive underlagt samme betingelser i forhold til aflønning af kunstnere, som eksempelvis streamingtjenesterne Spotify og YouSee Musik.

Parlamentets vedtagelse er godt nok ikke det endelige ord i sagen, for nu skal forslaget videre i det, der hedder trilog-forhandlinger, forhandlinger mellem parlamentet, rådet og kommissionen. Men plenumafstemningen har givet Parlamentet et stærkt kort på hånden.

”Platforme som Youtube og Facebook har alt for længe haft frit spil til at tjene fedt på kunstneres arbejde, mens de, der reelt har ophavsretten, stort set ikke har set en krone. Nu ser det endelig ud til, at vi kan få stoppet ophavstyveriet, så kunstnere får en rimelig betaling,” siger formand Benjamin Boe Rasmussen.