IP-taskforce bliver permanent

4. maj 2018
Foto fra kampagnen "Os der elsker film"Foto fra kampagnen "Os der elsker film"

Justitsministeren har offentliggjort, at der nu skal etableres en permanent IP-taskforce hos politi og anklagemyndigheden.

"Danske virksomheder og rettighedshavere har gennem mange år har måtte se til, at kriminelle distribuerer kopier af deres produkter på internettet. Med taskforcen er forventningen, at dette i langt højere grad kan begrænses. Alle undersøgelser viser, at internetudbyderes blokeringer af tjenester, der distribuerer ulovligt indhold er et særdeles virkningsfuldt middel til at nedbringe brugernes trafik til disse udenlandske tjenester. Danmark har taget et kæmpe skridt ind i den digitale fremtid.” siger Ifølge Maria Fredenslund, direktør i Rettighedsalliancen.

Etableringen af en permanent IP-taskforce er en markant styrkelse af området og betyder, at der nu kan ske en strafferetlig håndhævelse af den voksende kriminalitet. For danske rettighedshavere inden for de kreative erhverv bringer taskforcen håb om med myndighedernes hjælp effektivt at kunne forfølge og i højere grad forhindre denne type kriminalitet.

En lang række rettighedshavere har inden for den fælles organisation RettighedsAlliancen længe arbejdet intensivt på en etablering af en sådan taskforce – bl.a. med henvisning til gode resultater med en sådan enhed i Sverige og Storbritannien. Dansk Skuespillerforbund er også medlem af alliancen.