Lauritzen-prisen 2017

12. september 2017
Lauritzen-prisen 2017

Skuespillerne Ole Thestrup og Danica Curcic blev belønnet med de mest prestigefyldte priser, da Lauritzen-prisen 2017 søndag eftermiddag blev uddelt på  Folketeatret.

Ole Thestrup modtog Lauritzen-prisen for Årets mandlige skuespiller, mens Danica Curcic modtog prisen for Årets kvindelige skuespiller.

De to vindere hædres på baggrund af deres kunstneriske præstationer på de danske scener, tv eller film, og med Lauritzen-prisen følger en check på hele 250.000 kroner.

I år kunne Lauritzen-prisen også fejre 25 års jubilæum. Derfor modtog Ole Thestrup og Danica Curcic, udover hovedprisen, også hver 50.000 kroner som støtte til en social mærkesag efter eget valg. Ole Thestrup donerede de ekstra 50.000 kr. til Behandlingscenter Stien, mens Danica Curcic donerede sine ekstra 50.000 kr. til Malaya Charity.

Udover Ole Thestrup og Danica Curcic modtog skuespillerene Fanny Bernth og Patrick Baurichter Believe in you-prisen på 25.000 kr. hver. Whauw-prisen på 30.000 kr. gik til skuespiller og instruktør Joen Bille. Lauritzen Fondens Visionspris og de medfølgende 100.000 kr. gik til dramatiker og teaterdirektør Bodil Alling, mens Teateret Hils Din Mor modtog Børn og Unge prisen og 50.000 kr. Endeligt gik fondens Backstage Prisen til filmklipper Olivia Neergaard-Holm, der sammen med prisen også modtog 50.000 kr.

Det er Lauritzen Fonden. som står bag prisuddelingen, der uddeler priser til danske aktører inden for scenekunst, film og tv-dramatik.