Markante ændringer i DR

18. september 2018
Foto: Erik RefnerFoto: Erik Refner

DRs tv-drama, indhold til små børn, dokumentar samt kor og orkestre går fri af besparelser, mens sport, underholdning, livsstil og udenlandsk fiktion bliver markant beskåret.

DR reducerer antallet af tv-kanaler fra seks til tre. DR3 og DR Ultra kan fra 2020 kun ses på streaming, mens DR2 og DR K lægges sammen til en tv-kanal, der skal have fokus på samfund og kultur. Desuden skærer DR otte radiokanaler ned til fem. Det betyder, at P6 Beat, P7 Mix og P8 Jazz ikke længere skal være en del af programfladen, mens P1, P2, P3, P4 og P5 består. Det står klart efter at DR i dag har fremlagt deres spareplan – en spareplan, der er led i medieaftalen, hvor DR er pålagt at skulle spare 20 procent over de næste fem år.

”På kulturens vegne glæder jeg mig naturligvis over, at man har valgt at anerkende vigtigheden af vores danske tv-drama. Tv-drama går, sammen med indhold til børn, fri af besparelserne, og alt andet ville have været en katastrofe for seerne og for udviklingen af dansk tv-drama og den sikre eksport-succes, produktionerne er,” siger Benjamin Boe Rasmussen men fortsætter:

”Når det er sagt: Der er taget en politisk beslutning om, at DR skal spare 773 mio. kroner. Det var den åbenlyst vanvittige virkelighed, DR skulle prioritere ud fra. Men det er helt forkert tænkt at nedprioritere public service i en tid, hvor den er under kæmpepres fra store, internationale spillere som for eksempel HBO og Netflix. Hvis vi vil værne om vores kultur, skal vi tværtimod opprioritere public service,” siger formand Benjamin Boe Rasmussen.

Derudover nedlægger DR cirka 375-400 stillinger heraf 25 chefstillinger. I alt gennemføres der besparelser for 420 millioner kroner årligt, når planen er udfaset i 2020.

Denne sparerunde bliver ikke den eneste i løbet af de næste fem år. Om tre år skal DR gennemføre endnu en spareplan.