Medieaftale på plads

29. juni 2018
Medieaftale på plads

Bedre vilkår for de digitale nyhedsmedier, to nye public service-kanaler, en forøgelse af public service-puljen til 101 millioner kroner, øget støtte til den regionale og lokale nyhedsformidling i hele landet, en afskaffelse af licensen og støtte til dansk film. Derudover skal DR gå fra at være en bred medievirksomhed til en kulturinstitution, ved blandt andet at tage afsæt i det øgede digitale brug ved distributionen af DR’s indhold og reducere udbuddet af flow-tv-kanaler fra seks til fire.

Sådan lyder nogle af de vigtigste elementer i den medieaftale, som regeringen og Dansk Folkeparti er blevet enige om, skriver dr.dk

Kulturminister Mette Bock (LA) kalder aftalen for meget ambitiøs:

”Den sikrer tidssvarende rammer og bedre balance mellem statslige og private medier, gamle og nye medier, landsdækkende og lokale medier samt ældres og unges medieforbrug. Og jeg glæder mig ikke mindst over det forhold, at vi får styrket kulturudbuddet i det danske medielandskab”, udtaler hun til Ritzau.

Du kan læse hele medieaftalen her.