Ny finanslov giver penge til kulturen i 2022

30. august 2018
Foto: FinansministerietFoto: Finansministeriet

Regeringen vil droppe udskældte besparelser på undervisning, uddannelse og kultur. Men først fra 2022. Det fremgår af regeringens udspil til finanslov for 2019, der i dag er blevet præsenteret af finansminister Kristian Jensen (V).

De næste tre år skal gymnasier, universiteter og kultur fortsat spare omkring 800 millioner kroner om året med det såkaldte omprioriteringsbidrag på to procent. Men fra 2022 vil regeringen føre alle pengene tilbage til de tre områder. Det vil sige 842 millioner kroner i alt og 75 millioner til kulturen. Regeringen afsætter pengene som en reserve på finanslovsforslaget for 2019.

”Det er et sundt tegn på, at politikerne endelig har forstået, at man ikke bare kan blive ved med at spare på kulturen, at der simpelthen ikke er mere at komme efter,” siger Formand Benjamin Boe, som dog samtidig håber, de kommende forhandlinger vil ende med,  at kulturen ikke skal vente helt til 2022.

”Jeg forstår ærligt talt ikke hvorfor. Regeringen har indset nødvendigheden af at stoppe en besparelse, hvorfor ikke gøre den gældende hurtigst muligt? Desuden vil jeg gerne endnu engang opfordre regeringen til at turde tage ansvaret for, hvor vi skal hen med vores kunst og kultur. Jeg håber, at udspillet kan være med til at åbne for en længe påkrævet diskussion af, hvad det er, vi vil med kunst og kultur i vores samfund? Finansministeren og regeringen lægger i udspillet op til, at pengene fra 2022 skal gå tilbage til kulturområdet. Så langt så godt. Men midt i begejstringen må vi ikke glemme, at regeringen og Folketinget efterfølgende hen ad vejen kommer til at bestemme, hvordan og hvor. Det dur ikke, for hvis kunsten skal udvikle sig, er vi nødt til vide, hvad politikerne har tænkt sig at satse,” siger han.

Tidligere på ugen foreslog kulturminister Mette Bock (LA) en større millionindsprøjtning til kulturen på 100 millioner kroner om året i perioden 2019 til 2022.