Nye arrangører af Årets Reumert

5. februar 2019
Vinderne fra Reumert 2018: Gunilla Lind, Diluckshan Jeyaratnam, Ferdinand Falsen Hiis, Alvin Olid Bursøe, Asta Kamma August, Joakim Lind Tranberg, Ingrid-Marie Thorlacius, Magnus Iuel Berg. Foto:Ritzau ScanpixVinderne fra Reumert 2018: Gunilla Lind, Diluckshan Jeyaratnam, Ferdinand Falsen Hiis, Alvin Olid Bursøe, Asta Kamma August, Joakim Lind Tranberg, Ingrid-Marie Thorlacius, Magnus Iuel Berg. Foto:Ritzau Scanpix

Da Bikubenfonden i juni 2018 annoncerede, at man ikke længere ville finansiere uddelingen af Årets Reumert, var det usikkert, hvad der ville ske med prisen i fremtiden. Det var håbet, at en anden fond ville træde til og dermed sikre, at de bedste forestillinger og kunstnere fortsat kunne hyldes en gang om året. Ingen fond har dog meldt sig til at overtage projektet. Derfor tog Dansk Teater i december initiativ til en arbejdsgruppe, bestående af aktører fra Dansk Teater, Reumert-juryen, CPH Stage, Vendsyssel Teater, Iscene og Have Kommunikation, der skulle redde prisuddelingen i 2019. Dette er nu lykkedes.

Redningsaktionen betyder, at prisen kan uddeles i 2019 i mindre skala, men forhåbentlig lige så festligt som sædvanligt. Arbejdsgruppen arbejder på nuværende tidspunkt på at finde sponsorer til dette. Men arbejdsgruppen er en kortsigtet løsning og man håber stadig på, at en ny aktør vil træde til, inden Årets Reumert skal uddeles i 2020.

Årets Reumert uddeles som afslutning på festivalen CPH STAGE på Nørrebro Teater i København søndag 2. juni 2019.

Nomineringerne til Årets Reumert vil løbende blive offentliggjort på ISCENE.dk