Stream lovligt og pas på kunsten

4. oktober 2018
Stream lovligt og pas på kunsten

Ny kampagne skal guide brugere væk fra de ulovlige tjenester og hen til de lovlige, og derved gøre det lovlige valg til det nemme valg.

Internettet er fyldt med film, serier, musik og litteratur, og det kan være fristende at slå sig løs i de mange oplevelser. Men et ukritisk forbrug kan gå ud over både dig selv og den kunstner, der står bag. Kampagnen Share With Care, gør det nemmere at finde indhold, der er lovligt.

Danskernes besøg på ulovlige hjemmesider er steget eksplosivt. På bare ét år er antallet af besøg steget med 67 % - fra 356 millioner besøg i 2016 til 596 millioner besøg i 2017, viser tal fra RettighedsAlliancen.

Kampagnen Share With Care gør det nemmere for brugere at gennemskue hvilke tjenester der er ulovlige og hvilke der er lovlige. Besøgende vil, på de ulovlige hjemmesider, blive mødt af et skilt, der guider dem hen til en lovlig udgave af det indhold, de ledte efter. Derudover kan brugeren også klikke ind på den nye søgemaskine FilmFinder.dk, hvor brugeren kan søge efter den konkrete film eller serie, vedkommende leder efter, hvorefter de lovlige tjenester præsenteres – på tværs af platform og tjeneste.

”Der er mange gode grunde til at sætte ind over for det ulovlige marked. Ikke mindst skal vi passe på kunstnernes rettigheder, for at sikre det de lever af. Vi ved, at den tilgang, som Share With Care står for, virker effektivt og stopper mindst 75% af trafikken til hjemmesider, der står bag distribution af ulovlige produkter”, siger Maria Fredenslund, direktør for RettighedsAlliancen.

Det er dog ikke alene for kunsternes skyld at man skal bruge de lovlige tjenester, men også for brugerne af internettet. Kriminelle bruger nemlig i stigende omfang film, serier, musik mm.  som lokkemad for at trække trafik til deres hjemmesider. Hvilket betyder, at det også er blevet mere risikofyldt for brugerne, at færdes på de ulovlige sider.

Læs meget mere om kampagnen og se listen over de lovlige tjenester på www.sharewithcare.dk

Bag kampagnen står Kulturministeriet, RettighedsAlliancen (som Dansk Skuespillerforbund er medlem af), Teleindustrien og Dansk Industri.