Ulovlige sites blokeret

24. oktober 2013
Ulovlige sites blokeret

Fire ulovlige streamingsites for film skal blokeres af internetudbyderne efter en retskendelse. Sagen blev ført af Rettighedsalliancen på vegne af en række rettighedshavere inden for filmområdet, bl.a. Dansk Skuespillerforbund. Kendelsen betyder, at internetudbyderne nu er forpligtet til at blokere brugernes adgang til disse sites. Det forventes at ske i løbet af de kommende uger.

Der er tale om dreamfilm.se, swefilmer.com, primewire.ag og movie4k.to. De fire sites er de mest populære ulovlige filmsites blandt almindelige brugere. Omfanget af ulovligheder illustreres ved, at der ligger omtrent 55.000 film på primewire.ag, og at fx ”Jagten” er blevet afspillet over 50.000 gange via dreamfilm.se.

Blokeringen af de fire sites og kommunikationen til brugerne i den forbindelse sker i samarbejde med Rettighedsalliancen og Share With Care, og brugerne vil blive guidet videre til lovlige sites for film og tv på nettet. Kommunikationen vedr. blokeringen vil være venlig og oplysende ligesom Share With Cares øvrige virksomhed, hvor man går efter at straffe bagmændene og ønsker at møde brugerne med oplysning og hjælp til at finde lovlige alternativer.

Du kan se listen over lovlige digitale tjenester her