Kan du ikke læse denne HTML mail?  Klik her
Besparelser får operachef til at sige op

Operachef på Det Kongelige Teater, Keith Warner, har aftalt med teatrets ledelse at blive løst fra sin kontrakt, som ellers løb frem til juli 2014.  Begrundelsen er de seneste besparelser på teatret.

Dertil kommer, at operaens kommende musikchef Jakub Hrůša, der siden oktober 2011 har fungeret som kunstnerisk konsulent for Keith Warner, ikke ønsker at tiltræde sin stilling fra sommeren 2013.

Efter flere ugers forhandlinger med de forskellige faggrupper meddelte Det Kongelige Teater i sidste uge, at der vil blive nedlagt 81 stillinger på teatret. Heraf er de 33 kunstneriske stillinger. Særligt operakoret og balletten bliver der skåret dybt i. Bl.a. bliver operakoret beskåret med 16 sangere, og to stillinger blandt operasolisterne nedlægges.

De fleste af de 81 stillingsnedlæggelser sker ved naturlig afgang og aftaler om frivillig fratræden.

12 ansatte bredt på teatret er reelt blevet afskediget.

Læs mere på hjemmesiden

Giv nyt initiativ et navn – og vind et legat

Inspireret af det amerikanske ”Actors Studio” udvider Dansk Skuespillerforbund snart sin eksisterende kursusvirksomhed med et tilsvarende – dansk tilpasset – koncept. Tilbuddet skal være en kontinuerlig platform for alle DSF’s medlemmer med daglige træningstilbud af høj faglig kvalitet, som muliggør vedligeholdelse og dygtiggørelse indenfor de respektive fag. Uddannelsesplatformen med kurser og daglige træningstilbud skal sikre medlemmerne faglig udvikling og intern dialog.

Det nye initiativ skal imidlertid have et navn, og hvis du er medlem af DSF, kan du deltage i konkurrencen om at finde det helt rigtige. Find på et godt navn til det nye sted med masser af muligheder, og vind et legat på 8.000 kr. til studierejser i ind- eller udland.

Fristen for at komme med forslag er 22. februar.
Læs mere om, hvordan du deltager i konkurrencen her

Musikdramatisk Workshop i foråret 2012
Har du lyst til at arbejde med scener fra opera, musical, kabaret og anden musikdramatik som sanger eller som instruktør, så er det nye tiltag Musikdramatisk Workshop det helt rigtige sted for dig.

Workshoppen er et tværfagligt forum, der giver mulighed for, at sangere og instruktører i en uformel sammenhæng kan udforske repertoire, eksperimentere med iscenesættelsen og fordybe sig i udvalgte scener, som deltagerne selv vælger. Instruktørerne er både skuespillere, sangere og dansere, der brænder for musikdramatik.

Der er workshop følgende datoer i foråret: mandag den 20. februar, tirsdag den 12. marts, tirsdag den 17. april, tirsdag den 15. maj og tirsdag den 12. juni.

Du kan læse mere her

Foredrag og operaworkshop med Dario Vagliengo

På Darios Vagliengos workshop tager han udgangspunkt i en praktisk tilgang til arbejdet med recitativer. Han vil gøre opmærksom på forskellige fortolkningsmuligheder og give svar på ofte stillede spørgsmål.

Workshoppen starter med en kort introduktion, hvor de relevante fundamentale principper omkring recitativer vil blive belyst. Hver enkelt sanger vil derefter have mulighed for at arbejde individuelt med sit repertoire (inklusive evt. arie, hvis tidsrammen tillader det), hvorved de omtalte principper vil komme til praktisk anvendelse.

Repertoire der kan arbejdes med er: italiensk, fransk og engelsk opera og oratorie.

Dato: 1.-3. februar

Tid: kl. 12-18
herunder foredrag den 1. februar fra ca. kl. 12-13.30

Sted: Dansk Skuespillerforbund

onsdag den 25. januar

Pris: 300 kr. for udøvende
(inkl. foredrag og 2 x 1 time individuel undervisning)
Gratis for observatører til foredrag og evt. til den individuelle undervisning, såfremt den udøvende deltager er indforstået.

Antal: 8 udøvende og 25 observatører

Morgentræning i foråret
Forbundets morgentræning starter igen fra den 30. januar og frem til den 3. maj.

• Mandag: Tai Chi/ Qi Gong med Anders Gjerløv
  • Tirsdag: Improvisation med Ole Boisen
  • Onsdag: Sang med Nana Fagerberg
  • Torsdag: Åben torsdag/ medlemsmøder (se nedenfor)
  • Fredag: Filmskuespilteknik med Jonas Elmer
Program for åbne torsdage

2. februar: Overvejer du at blive selvstændig?
Med Lars Toft Simonsen, chefjurist hos FTF-A

23. februar: Spørgetid hos revisoren med Bent Malinovsky

8. marts: Fundraising til kreative projekter
med Maiken Ingvordsen

22. marts:  En guidet tur til tilskudsjunglen
med Kirsten Sylvest og Erling Larsen

19. april: Castingseminar – CPH PIX

3. maj: Dit eget projekt – hvordan søger du penge.
Med Erling Larsen

Morgentræning foregår fra kl. 9.00-11.00 eller 12.00 i forbundets sal på Sankt Knuds Vej 26
Træningskort kan købes for 200 kr. i forbundets reception inden for kontortiden. Kortet giver adgang til fri træning i hele perioden. Der undervises ikke i uge 7, vinterferie og uge 14 op til påske.

I Odense, Århus og Ålborg vil der også være morgentræning samt korterevarende kurser.

Læs mere om morgentræningen

Ferietid og sommerhus
Så er det nu, du skal tænke på at søge om ophold i et af vores dejlige sommerhuse i påsken eller børnenes skoleferie.

Ansøgningsfrist for påskeugen er 15. februar, med svar i slutningen af februar.

Ansøgningsfrist for sommerferien er 1. marts, med svar i midten af marts.

Alle andre perioder kan bookes efter først-til-mølle-princippet.

Gå ind på vores hjemmeside og benyt ansøgningsskemaet.

Har du besøgt DSF’s nye hjemmeside?

Se det nye indbydende layout og den lettere adgang til informationer og faglige værktøjer her.

Prøv også det nye Forum, hvor du kan diskutere og dele viden med dine kolleger. Du logger ind med dit medlemsnummer og samme kodeord som til Skuespillerhåndbogen,

Hvis du har spørgsmål eller savner debat-kategorier, så kontakt os på dsf@skuespillerforbundet.dk.

Dansk Skuespillerforbund – Tagensvej 85, DK-2200 København N – Tlf.: 33 24 22 00 – dsf@skuespillerforbundet.dk
Hvis du ikke længere ønsker at modtage dette nyhedsbrev, kan du afmelde det her.  Du har også mulighed for at redigere din tilmelding.