Kan du ikke læse denne HTML mail?  Klik her
Global traktat om rettigheder

Efter mange års forhandling er der i Beijing indgået aftale om en verdensomspændende traktat, der har til formål at beskytte udøvende kunstneres optrædener. Forhandlingerne, der har været suspenderet siden 2000, hvor man ikke kunne blive enige om en traktat, har nu fået et positivt udfald.

Traktaten betyder, at udøvende kunstnere som skuespillere, sangere, dansere og musikere opnår beskyttelse mod, at deres optrædener uden deres samtykke bliver gjort tilgængelige for almenheden – f.eks. på tv eller internettet, og at der bliver fremstillet eksemplarer af dem.

Dansk Skuespillerforbund har været en meget aktiv deltager i forhandlingerne igennem alle årene. Se, hvad formand Katja Holm har at sige om den nye traktat her

Luftig indsats mod ulovlig fildeling

Efter at et udvalg under Kulturministeriet har brugt fire år på at komme frem til en bred enighed om den såkaldte brevmodel, som skulle bekæmpe piratkopiering, har kulturminister Uffe Elbæk valgt ikke at indføre modellen. Han vil heller ikke følge rettighedshavernes ønske om en særlig politi-indsats imod ulovlig fildeling.

I stedet har ministeren med opbakning fra et bredt flertal i Folketinget lanceret en række initiativer, der primært handler om oplysning af forbrugerne og dialog mellem rettighedshaverne og telebranchen om udviklingen af nye lovlige tjenester.

Formand for Dansk Skuespillerforbund, Katja Holm er både nedslået og bekymret over politikernes manglende vilje til at slå håndfast ned på ulovlig fildeling.

”Ulovlig fildeling er lige præcis ulovligt, og det skal behandles på den måde. Kulturministerens initiativer svarer til at lave en oplysningskampagne for at få folk til at parkere lovligt – og så i øvrigt være ligeglad, når de ikke gør det. Brevmodellen var det vigtigste element i udvalgsarbejder, og det var her politikerne for alvor kunne tage ansvar. Det har de valgt ikke at gøre. Det synes jeg er rigtig trist, og det har store konsekvenser for kunstnerne og de ophavsretlige brancher,” siger Katja Holm.

Åbningsreception på Tagensvej

Den 7. september inviterer Dansk Skuespillerforbund alle medlemmer til åbningsreceptionen i de nye lokaler på Tagensvej 85, 2200 København N. Det er samtidig den officielle åbning af DSF Studio.

Vi har været nødt til at flytte åbningen en uge – så der er altså ikke reception 1. september, som tidligere annonceret.

Vi ses den 7. september.

Tjek din agent og din caster
Dansk Skuespillerforbund har udformet vejledende retningslinjer for både agent- og castervirksomhed. En række af branchens agenter og castere har tilsluttet sig retningslinjerne, og de kan ses på DSF’s hjemmeside.

Listen med de agenter og castere, der arbejder efter retningslinjerne, bliver hele tiden opdateret – så husk at tjekke, om din agent eller den caster, du skal til casting hos, optræder på listen.

Du kan se listerne på hjemmesiden, hvor du også kan læse retningslinjerne og få gode råd om castings og samarbejde med agenter.

Arbejder du hos STC Music Recording Studio A/S?
Forbundet vil opfordre alle, der arbejder eller har arbejdet hos STC Music Recording Studio A/S, til at kontakte forbundets jurister på 33 24 22 00.

Glemt herrecykel
Har du glemt en herrecykel i Dansk Skuespillerforbunds tidligere cykelskur på Skt. Knuds Vej, så kontakt os hurtigst muligt på 33 24 22 00, da de nye ejere allerede er rykket ind i huset.

Dramatiker Væksthus indkalder nye deltagere

Foto: Dramatiker Væksthus
TIO (Teatrenes Interesseorganisation) inviterer talenter til at deltage i Dramatiker Væksthus 2012/13. Som en del af væksthuset kan man udvikle manuskripter og ideer sammen med dramaturg, skuespillere og instruktører. Det foregår på Odsherred Teaterskole og er gratis. Det er tilrettelagt, så man sideløbende kan passe arbejde eller studier.

For at ansøge om at blive en del af det kommende Dramatiker Væksthus, skal man løse tre optagelsesopgaver. Der er frist for indsendelse 5. august.

Læs mere på Dramatiker Væksthus’ hjemmeside

Husk at tjekke medlems-opslagstavlen
Lejligheder søges, lejligheder byttes – i Danmark og udlandet. Det er blot en af de ting, opslagstavlen under Medlemsforum bliver brugt til. Log ind på Forum her med dit medlemsnummer og password til håndbogen og tjek opslagene fra dine kolleger.

Sommerferielukket i sekretariatet

Dansk Skuespillerforbund holder sommerferielukket i uge 29 og 30. I yderste nødstilfælde kan der i disse uger ringes til formand Katja Holm.

I uge 31 har sekretariatet kun åbent om formiddagen fra 9 til 12.

Dansk Skuespillerforbund – Tagensvej 85, DK-2200 København N – Tlf.: 33 24 22 00 – dsf@skuespillerforbundet.dk
Hvis du ikke længere ønsker at modtage dette nyhedsbrev, kan du afmelde det her.  Du har også mulighed for at redigere din tilmelding.