Covid-19:
Det er ikke længere et krav fra myndighedernes side, at vi foretager stikprøvekontrol i forhold til coronapas. Vi vil dog sætte stor pris på, at du som bruger af vores lokaler – af hensyn til alle øvrige medlemmer og medarbejdere i sekretariatet – alligevel vil sørge for at have et gyldigt coronapas ved ankomst til DSF Studio.

Filmskuespil med Søren Balle

Onsdage: 2. februar - 23. marts (dog ikke 16/2)
kl. 9.30-12.30
DSF Studio, Tagensvej 85, 2200 København N
14. januar - fuldt booket / ingen ledige pladser
200 kr. åben studio kort forår 20200
Filmskuespil med Søren Balle

At præstere som skuespiller på et filmset, i en ofte uoverskuelig teknisk maskine, kan være svært og overvældende. Skuespilleren skal ramme et nærvær, en tone, en stemning, en følelse eller beskrive en relation, mens boomstænger, dolly-skinner, gå-og-stå-mærker, tidspres, lys-mærker, akavede blikretninger, stive arrangementer begrænser skuespillerens fysik. Kursets formål er, at få begreb om og blive tryg ved denne maskine der ofte dikterer slagets gang, og hjælpe skuespilleren til at bruge teknikken og dens begrænsninger som en medspiller frem for en modstand.

Kurset bliver en træningsforløb, hvor vi tager udgangspunkt i konkrete scener, der optages og iscenesættes for kameraet. Kurset vil fra gang til gang kredse om en række kerneelementer i den filmiske iscenesættelse:

- samspil mellem kamera og skuespiller
- kameraets blik & visuel fortælling
- teknisk forståelse for filmisk iscenesættelse
- arrangement
- moment & flow
- forberedelse og scene-analyse
- filmsettets opbygning
- samarbejde med instruktøren
- samarbejde med medspillere

Vi tager desuden også afsæt i deltagernes egne erfaringer fra settet, hvorfor det er en forudsætning, at du har en vis erfaring som skuespiller fra film- og tv.

Søren Balle.  Født 1978. Uddannelsesmæssig baggrund fra Film- & Medievidenskab, Journalisthøjskolen, samt instruktøruddannelsen fra Den Danske Filmskole årgang 2009. Spillefilmsdebuterede i 2014 med “Klumpfisken”, en særegen egnsfortælling, der blev belønnet med 4 Robert- og Bodil-statuetter. Har efterfølgende arbejdet på en lang række store fiktions-tv-serier, bl.a. “Norskov”, “Herrens Veje”, “Bedrag”, “The Rain”, “Fred til Lands”, både som episodeinstruktør og som konceptuerende instruktør.

Søren Balle IMDb