Covid-19:
Det er ikke længere et krav fra myndighedernes side, at vi foretager stikprøvekontrol i forhold til coronapas. Vi vil dog sætte stor pris på, at du som bruger af vores lokaler – af hensyn til alle øvrige medlemmer og medarbejdere i sekretariatet – alligevel vil sørge for at have et gyldigt coronapas ved ankomst til DSF Studio.

Stemmens akustik - et foredrag med Johannes Mannov

8. november
kl. 10.00-12.00
DSF Studio, Tagensvej 85, 2200 København N
1. november
100 kr.
Stemmens akustik - et foredrag med Johannes Mannov

Et foredrag om praktisk anvendelige resonansstrategier, for sangere, sangpædagoger og andre professionelle stemmer.

Hvorfor er mundåbningens størrelse, kæbens åbningsgrad, tungens stilling i munden og strubehovedets position i svælget så afgørende for hvordan vi lyder, når vi taler og synger?

Alle mennesker er underlagt de samme grundlæggende fysiske forudsætninger for at lave lyd med stemmen, og for professionelle stemmebrugere er det vigtigt at vide, hvordan man indstiller ens resonansrum optimalt.

Allerede Pythagoras og Aristoteles forsøgte at svare på, hvorfor nogle lyde opfattes som smukkere end andre, mens nyere videnskabelig forskning om stemmens akustik, har øget den evidensbaserede viden om stemmens lyd betragteligt.

Foredraget STEMMENS AKUSTIK fremlægger denne viden og viser hvordan vokal akustik, kan gøres praktisk anvendelig, når vokaltragtens resonansrum skal tunes og optimeres for stemmelyd.

Foredraget giver dig bl.a:

• viden om vokal akustik
  • praktisk anvendelige vokal-akustiske tiltag til brug for resonans-optimering
  • enkle og ligefremme forklaringer på notorisk komplekse begreber, som f.eks. "formanter", "passaggio" og "vokalmodifikation" (cover)

Forudsætninger:
Ingen, men et basalt kendskab til vejrtrækningsmekanik og stemmeanatomi vil være en fordel.

Form:
For at understrege den praktiske anvendelighed af indholdet, vil foredraget vil have en vis grad af interaktivitet med tilhørerne.

Johannes om foredraget:
Som udøvende sanger og som underviser arbejder jeg med stemmelyd. Både med hvordan vi laver den og hvordan vi hører den. Når vi taler, synger og lytter, er det imidlertid svært at få et klart billede af hvad der foregår, fordi de afgørende lydproducerende hhv. -opfattende organer, ligger skjult for direkte observation. Det fører ofte til uhensigtsmæssigt stemmebrug. Derudover er det en udfordring i arbejdet med undervisning af sang og tale, at hørelsen kun til en vis grad opfatter hvad der sker. Vi er som professionelle stemmebrugere nødt til at aflære refleksbetinget adfærd, og må tillære overraskende kontraintuitive strategier ved bl.a. mund, tunge og strubestilling, for at få den lyd vi stræber efter. Viden om vokal akustik, giver mulighed for at forstå hvad der virker, og hvorfor, i forhold til optimering af de resonansrum som stemmen har til rådighed.

Johannes om Johannes:

Jeg er operasanger, sanglærer og coach. Sidstnævnte med mentaltræning i scenekunstens verden som speciale. Jeg er uddannet som klassisk sanger og sangpædagog i Tyskland og er desuden certificeret coach og mentaltræner under ia-nlp.org. Jeg har mangeårig erfaring som aktiv operasanger på internationalt niveau og var ansat som professor i sang ved Hochschule für Musik i Nürnberg fra 2012 til 2020. Desuden har jeg i årevis været tilknyttet Det kgl. Danske Musikkonservatorium og Syddansk Musikkonservatorium som hovedfagslærer i sang.
Når jeg ikke passer mine studier i audiologi på SDU, kan du ofte at finde mig som censor ved eksaminer, som juror ved sangkonkurrencer og som udøvende sanger, med vidtfavnende repertoire på koncertscener i ind og udland.