DSF Studio - Efteruddannelseskurser for professionelle skuespillere, dansere, sangere og musicalperformere.

På vores kurser kan du møde nogle af de bedste danske og internationale undervisere. Vi tilstræber at tiltrække kapaciteter både inden for de mere traditionelle discipliner og nye kunstneriske arbejdsmetoder.

Vi tilbyder både fagopdelte kurser og kurser på tværs af de forskellige faggrupper. I nogle tilfælde er kurserne niveauopdelt for at give deltagerne det størst mulige udbytte af undervisningen.

Transporttilskud: Bor du i en anden landsdel, og deltager i et af vores kurser af flere dages varighed, tilbyder forbundet at refundere omkostninger til transport og logi. Der kan inden for en periode på 1 år søges om max 2.000 kr. i alt (standard bus-/togbillet og prisvenligt logi).  Der ydes ikke støtte til internatkurser/kurser der inkl. logi.

Gyldig kvittering skal kunne forevises. Tilbuddet gælder ikke audition, arrangementer og den kontinuerlige Åben Studio undervisning.
NB: Vær opmærksom på, at transporttilskud skal søges før kurset starter. Send en mail til Karin Iwersen

Obs. Der kan ikke søges støtte fra Gramexfonden til DSF-kurser eller kurser, hvor DSF samarbejder med en ekstern arrangør.

Stemmens akustik - et foredrag med Johannes Mannov

8. november
kl. 10.00-12.00
DSF Studio, Tagensvej 85, 2200 København N
løbende og frem til 1. november
100 kr.
Stemmens akustik - et foredrag med Johannes Mannov

Et foredrag om praktisk anvendelige resonansstrategier, for sangere, sangpædagoger og andre professionelle stemmer.

Hvorfor er mundåbningens størrelse, kæbens åbningsgrad, tungens stilling i munden og strubehovedets position i svælget så afgørende for hvordan vi lyder, når vi taler og synger?

Alle mennesker er underlagt de samme grundlæggende fysiske forudsætninger for at lave lyd med stemmen, og for professionelle stemmebrugere er det vigtigt at vide, hvordan man indstiller ens resonansrum optimalt.

Allerede Pythagoras og Aristoteles forsøgte at svare på, hvorfor nogle lyde opfattes som smukkere end andre, mens nyere videnskabelig forskning om stemmens akustik, har øget den evidensbaserede viden om stemmens lyd betragteligt.

Foredraget STEMMENS AKUSTIK fremlægger denne viden og viser hvordan vokal akustik, kan gøres praktisk anvendelig, når vokaltragtens resonansrum skal tunes og optimeres for stemmelyd.

Foredraget giver dig bl.a:

• viden om vokal akustik
  • praktisk anvendelige vokal-akustiske tiltag til brug for resonans-optimering
  • enkle og ligefremme forklaringer på notorisk komplekse begreber, som f.eks. "formanter", "passaggio" og "vokalmodifikation" (cover)

Forudsætninger:
Ingen, men et basalt kendskab til vejrtrækningsmekanik og stemmeanatomi vil være en fordel.

Form:
For at understrege den praktiske anvendelighed af indholdet, vil foredraget vil have en vis grad af interaktivitet med tilhørerne.

Johannes om foredraget:
Som udøvende sanger og som underviser arbejder jeg med stemmelyd. Både med hvordan vi laver den og hvordan vi hører den. Når vi taler, synger og lytter, er det imidlertid svært at få et klart billede af hvad der foregår, fordi de afgørende lydproducerende hhv. -opfattende organer, ligger skjult for direkte observation. Det fører ofte til uhensigtsmæssigt stemmebrug. Derudover er det en udfordring i arbejdet med undervisning af sang og tale, at hørelsen kun til en vis grad opfatter hvad der sker. Vi er som professionelle stemmebrugere nødt til at aflære refleksbetinget adfærd, og må tillære overraskende kontraintuitive strategier ved bl.a. mund, tunge og strubestilling, for at få den lyd vi stræber efter. Viden om vokal akustik, giver mulighed for at forstå hvad der virker, og hvorfor, i forhold til optimering af de resonansrum som stemmen har til rådighed.

Johannes om Johannes:

Jeg er operasanger, sanglærer og coach. Sidstnævnte med mentaltræning i scenekunstens verden som speciale. Jeg er uddannet som klassisk sanger og sangpædagog i Tyskland og er desuden certificeret coach og mentaltræner under ia-nlp.org. Jeg har mangeårig erfaring som aktiv operasanger på internationalt niveau og var ansat som professor i sang ved Hochschule für Musik i Nürnberg fra 2012 til 2020. Desuden har jeg i årevis været tilknyttet Det kgl. Danske Musikkonservatorium og Syddansk Musikkonservatorium som hovedfagslærer i sang.
Når jeg ikke passer mine studier i audiologi på SDU, kan du ofte at finde mig som censor ved eksaminer, som juror ved sangkonkurrencer og som udøvende sanger, med vidtfavnende repertoire på koncertscener i ind og udland.