Lån et smykke

Hvis du har en aktiv rolle ved særlige begivenheder af offentlig, officiel eller kunstnerisk karakter, har du mulighed for at låne smykker i Statens Kunstfonds smykkeudlånsordning.

Hvert år indkøber Statens Kunstfonds Kunsthåndværk og Designudvalg smykker fra nogle af landets bedste smykkekunstnere. Smykkerne udlånes efterfølgende til personer, der deltager i særlige begivenheder. Det gør fonden dels for at støtte nulevende kunstnere, dels for at give danskerne muligheden for at møde smykkekunst af høj kvalitet.

Hvem kan låne?

• Medlemmer af Folketinget, regions- og byråd, ministre m.fl., som skal deltage i en officiel begivenhed.
  • Andre personer, som har en aktiv rolle ved en offentlig eller officiel begivenhed.
  • Kunstnere, som skal afholde- eller deltage i en fernisering, koncert, oplæsning, premierevisning mv.

Hvornår kan man låne?
Smykkerne kan lånes til særlige begivenheder i Danmark, Vesteuropa, Nordamerika eller Australien. Officielle begivenheder kan f.eks. være offentlige arrangementer, fejringer, jubilæer, årsmøder, prisoverrækkelser, premiereforestillinger mv.

Som kunstner kan man desuden låne smykker i forbindelse med særlige begivenheder som ferniseringer, koncerter, oplæsninger mv.

Hvad kan man låne?
Smykker indkøbt af Statens Kunstfonds Kunsthåndværk- og Designudvalg siden 2007.

Hvordan søger man?
Inden du kan låne et smykke, skal du søge om oprettelse i lånerkartoteket ved at udfylde et låneansøgningsskema. Dernæst kan du søge om lån af et bestemt smykke.
Efter låneansøgningen er blevet accepteret, vil du blive kontaktet og kan efter aftale afhente smykket på Designmuseum Danmark, København. Er du bosat uden for København, får du smykket tilsendt med posten.

Hvornår søger man?
Da der søges i forbindelse med en særlig begivenhed, er der ingen faste ansøgningsfrister. Bemærk dog, at behandlingstiden for en ansøgning om oprettelse i lånerkartoteket kan være op til 14 dage. Den efterfølgende behandling af låneansøgningen tager ca. 5 dage.

Hvor lang tid udlånes smykkerne?
Lånetiden for et smykke afhænger af det enkelte lån. Skal du f.eks. til udlandet med smykket eller låne det til flere begivenheder i træk (f.eks. koncert-tour eller lign.), kan du i låneansøgningen søge om lån i en længere periode. Af forsikringsmæssige grunde udlånes smykkerne dog i op til 2 måneder ad gangen.