10 samtalestartere, når du gerne vil snakke løn med kollegerne

Ulige løn trives allerbedst i mørke, viser skuespillerforbundets nye lønundersøgelse. Så jo bedre I medlemmer bliver til at dele jeres løn og arbejdsvilkår, desto tydeligere bliver det, hvor i branchen forskellene opstår. Et stærkt første skridt er at invitere dine kolleger til en lønsnak – men hvordan sparker du gang i den samtale? Du bruger en af vores ‘samtalestartere’!

Af Kristine Høeg

Det er ikke altid lige nemt at finde ud af, hvordan du inviterer en kollega til at tale om løn. Hvad nu, hvis hun eller han ikke har lyst til at dele sin løn? Og hvordan slår du egentlig den rette tone an, så du ikke lyder, som om du snager? Her får du 10 enkle og åbne samtalestartere, der forhåbentlig kan få alle jer DSF'ere til at dele løn, arbejdsvilkår og måske også forhandlingstip!

1. “Hej. Har du set skuespillerforbundets nye kampagne om den skæve løn? Det har virkelig fået mig til at tænke over, om vi har lige løn på vores produktion. Har du lyst til, at vi deler vores løn?”

2. “Jeg læste i Sceneliv om, hvordan lønåbenhed kan være med til udligne lønnen mellem kønnene. Har du nogensinde tænkt på, hvordan vores løn er sammenlignet med den, andre på produktionen eller i branchen får?”

3. “Har du set hvor stor forskel, der er på kvinder og mænds løn i vores branche? Jeg gad virkelig godt vide, hvordan det egentlig er på vores produktion/arbejdsplads – har du nogen fornemmelse af, om det er lige så skævt her?”

4. “Jeg har tænkt en del over, hvordan jeg bidrager til vores hold, og jeg er nysgerrig på, hvad du synes. Hvordan har du det med vores lønniveau og arbejdsvilkår her?"

5. “For nylig var jeg til kursus i lønforhandling på forbundet, så jeg kom til at tænke på – har du egentlig forhandlet din løn på den her produktion? Hvordan gik det?”

6. “Jeg synes, jeg har stået stille rent lønmæssigt længe, så jeg kunne godt tænke mig at komme lidt op i løn. Har du sat nogle konkrete lønmål for dig selv?”

7. “Hvor er det fedt, at vores forestilling/produktion er blevet så stort et hit! Tænk at vi når så mange mennesker. Det har også fået mig til at tænke over vores løn – synes du, den afspejler den værdi, vi giver til stedet her?”

8. “Jeg vil virkelig gerne lidt op i løn, men jeg synes det er svært, sådan som tingene er i branchen lige nu. Har du haft held med at forhandle andre ting ind i din kontrakt end løn? Vil du dele med mig, hvordan du gjorde?”

9. “Jeg er nervøs for at skulle forhandle løn – tænk, hvis jeg bliver set på som vanskelig eller utaknemmelig. Har du oplevet det? Er du lykkedes med din lønforhandling? Hvad fik du ud af det?”

10. “Jeg læste i Sceneliv, at mange kvindelige skuespillere oplever, at mændene får lov til at forhandle om andre ting i kontrakten – men jeg fik at vide, at det kunne jeg ikke. Har du fået det samme at vide? Har du lyst til, at vi deler vores løn og arbejdsvilkår med hinanden?”

Fik du læst?

Så skævt står det faktisk til med ligelønnen blandt DSF's medlemmer
28,5 %. Så meget mindre tjener kvindelige DSF-medlemmer end deres mandlige kolleger. Og når vi taler om kvinder over 50 år, er forskellen hele 37 %. Det – og meget andet – bliver du klogere på her, hvor vi giver dig en indflyvning til den nye rapport.