Konkurser i tv-branchen: Sådan er du stillet som skuespiller

Med flere fyringer og foreløbig tre konkurser blandt tv-produktionsselskaberne er der uro i skuespillerrækkerne – det mærker I derude, og det mærker forbundet på telefonlinjerne. Men hvad sker der – og hvordan er du egentlig stillet som skuespiller, hvis din produktion lukker som følge af en konkurs? Det får du svar på her!

Af Kristine Høeg

Der er uro i tv-produktionsbranchen lige nu. Tv-stationerne og streamingtjenesterne holder på pengene, flere medarbejdere bliver fyret, tre selskaber er i skrivende stund gået konkurs – og nu kommer der så en generel økonomisk afmatning i samfundet. Det er ikke underligt, at Dansk Skuespillerforbunds jurister mærker usikkerheden krybe ind hos medlemmerne:

“Lige nu har vi et sted mellem 10 og 20 medlemmer, der bliver klemt af de konkurser, vi har set i Bombay, Deluca og Prima Ballerina. Medlemmerne er forvirrede og usikre på, hvad der sker nu – og det forstår jeg godt. Udmeldingerne fra kuratorerne er meget vage, men det er de altid på det her tidspunkt i en konkursproces,” forklarer Morten Lisby, jurist i skuespillerforbundet.

Konkurser og hemmeligheder
Kurators opgave er netop at forsøge at redde virksomheden ved at finde en køber og ellers sælge alt det, der kan sælges for at skaffe værdier til konkursboet.

“Når medlemmerne ringer til os, fortæller de, at de føler sig underinformerede, hvilket giver god mening, fordi der generelt er meget hemmelighedskræmmeri i en konkursbehandling. Derfor er vores opgave at berolige medlemmerne og guide dem til at gøre det bedste, de kan, med ventetiden,” fortæller Morten Lisby.

Ansatte har en vigtig fordel
Først og fremmest handler det om at gøre klar til en ansøgning til Lønmodtagernes Garantifond, som dækker løn til ansatte i tilfælde af en konkurs:

“Det er derfor, det er en kæmpe fordel, at du er ansat og ikke er på honorarbetaling. På den måde ved du, at du får din løn,” forklarer Morten Lisby og fortæller, at forbundet står for anmeldelse til Lønmodtagernes Garantifond.
“Garantifonden dækker op til 160.000 kroner per person, så hvis ‘dit’ produktionsselskab er i konkursbehandling, er det vigtigt at få indsamlet den dokumentation, vi skal bruge til anmeldelsen.”

Langsommelig sagsbehandling
Den gode nyhed er, at du som lønmodtager er garanteret løn fra Garantifonden – også selv om det kan tage sin tid:

“Du har i første ombæring en frist på fire måneder til at få anmeldt dit krav på løn, og herefter tager sagsbehandlingen mellem to og seks måneder. Er du honorarlønnet, kræver en ansøgning til Lønmodtagernes Garantifond noget mere benarbejde – og det kan tage endnu længere tid. Og det er ikke garanteret, at du få hjælp. Derfor kan vi fra forbundets side kun anbefale, at du sørger for at blive ansat på produktionerne,” råder Morten Lisby, der i samme ombæring advarer mod at være tilknyttet produktionerne som selvstændig:

“Er du selvstændig og fakturerer producenten, bliver du ved en konkurs betragtet som en helt almindelig kreditor. Her ryger du allerbagest i køen, og det betyder desværre, at du sjældent får nogen form for betaling.”

Kontakt juristerne på forbundet på tlf. 33 24 22 00 eller mail dsf@skuespillerforbundet.dk – al rådgivning er fortrolig.

Ansat i konkursramt firma? Det skal du bruge til Lønmodtagernes Garantifond

Er du ‘fanget’ i en konkurs, så er der nogle helt konkrete ting, du skal finde frem, så forbundet kan anmelde din sag til Lønmodtagernes Garantifond:

• Din kontrakt til forbundet
  • Dine lønsedler
  • En samlet opgørelse over dit tilgodehavende (husk evt. udlæg)
  • Anden relevant information om din ansættelse og aftalevilkår

5 ting, du kan gøre, hvis du frygter konkurs på din produktion

#1 Få skrevet din kontrakt under
Vi oplever ofte, at medlemmer begynder at arbejde, inden de har fået skrevet kontrakten under. Få styr på det med det samme og sørg for, at den overholder overenskomsten.

#2 Vær opmærksom på økonomien
Er du nervøs for, om produktionsselskabet går konkurs, eller oplever du igen og igen, at din løn eller betaling for udlæg er forsinket? Så kontakt os – måske ved vi noget eller kan se et mønster, fordi vi også hører fra dine kolleger.

#3 Regn dit tilgodehavende ud
Sørg for at få et samlet overblik over alt det, der ligger ud over din løn – overtid, udlæg, diæter mv. Det er vigtigt, at du ved, hvad din arbejdsgiver skylder dig, og hvis du gør det løbende, glemmer du ikke noget. Husk – du får ikke mere, end du anmelder i kravet til Lønmodtagernes Garantifond.

#4 Bliv lønansat, hvis du kan
Er du honorarlønnet eller selvstændig, så prøv at blive lønansat i stedet. Situationen er usikker lige nu, og på den måde er du bedre sikret i Lønmodtagernes Garantifond.

#5 Tal med skuespillerforbundet
Er du nervøs, og hører du en masse rygter fra branchen, der gør dig endnu mere usikker? Du er altid velkommen til at ringe og tale med os. Nogle gange kan vi berolige, andre gange giver dig konkrete råd til, hvordan du kan sikre dig. En samtale med vores jurister er altid givet godt ud.