Skiller du dig ud fra mængden, eller drømmer du om at tage en chance med dit arbejdsliv? Så kan udlandet være det, der skal til! Her får du en opsamling af mange gode råd, der kom frem på forårets event om udenlandske agenter i Dansk Skuespillerforbund. Det vigtigste: Du skal knokle på!
Af Kristine Høeg
Der må være mange medlemmer, der drømmer om at komme til udlandet at arbejde. I hvert fald hvis man kan dømme efter, hvor hurtigt de 50 pladser til forårets agentevent blev besat. Vejen til de udenlandske produktioner går da også via en agent – det stod klart, da de seks medlemmer af eventpanelet fortalte om, hvordan de var kommet ud over landets grænser med deres fag. Selv om der faktisk var én af paneldeltagerne, der i starten af sin udlandskarriere havde en agent, der viste sig at være falsk. I panelet sad Sandra Sencindiver, Mads Hjulmand, Magnus Bruun, Ditte Maria le-Fevre, Thomas Chaanhing og Mo Chara.
Her har vi samlet de største guldkorn fra eventet:
Start med dem, der vil have dig
“Jeg er startet med mindre agenter og har så opgraderet undervejs, når de ikke længere har kunnet hjælpe mig videre. Min erfaring er, at du skal starte med dem, der vil have dig og arbejde dig op derfra. Men jeg har også brugt lang tid på det.”
Husk – du er en gave
“Tænk på dig selv som en gave og spørg dig selv ‘hvem skal have gaven’. Find en agent, du har lyst til at samarbejde med.”
Styr uden om Top 20
“Gå ikke bare efter Top 20-agenterne. Styr udenom og find de agenter, der har klienter i gode shows eller shows, du godt selv gad lave. Ikke nødvendigvis hovedrolle-skuespillerne, men dem, hvor du kun genkender ansigtet og ikke navnet.”
Gik på kompromis
“Jeg gik på kompromis med hvad som helst for at få min første agent, som jeg betalte et fast beløb hver måned. Men jeg endte også med at blive slået op med over telefonen.”
Pas på du ikke drukner i mængden
“Sigt ikke bare efter en kæmpe agent, for du risikerer, at du drukner i mængden. Find en, der er på niveau og i balance med dig, hvor du er lige nu. Du vil hellere være i toppen og være den, din agent brænder for, frem for at være den lille.”
Tjek agenten grundigt
“Husk, det er ikke alle agenter, der har adgang til de gode castings, så derfor er det en balancegang. Du kan spørge ind til deres ‘submission report’, så du kan se, hvad de har foreslået dig til.”
Et rart menneske
“Jeg mødte med forskellige udenlandske agenter, og jeg endte med at vælge en, som jeg synes er et virkelig rart menneske. En person, som jeg har lyst til at drikke en øl med.”
Styr uden om idioten
“Husk, din agent forhandler for dig, Det er ikke fedt, hvis vedkommende er en idiot. Så hellere vente på den næste.”
Se dig godt for i Tyskland
“Mange tyske agenter er mere managere, end de er agenter – de pitcher dig overhovedet ikke. Så se dig godt for. Du har jo brug for en, der skubber dig frem.”
Jeg havde en ‘fake’ agent
“Min første agent var en ikke-agent. En kollegas kæreste udgav sig for at være hans agent, og for at websitet virkede troværdigt, skulle der være et par andre klienter på hjemmesiden. Heriblandt mig. Det var ret meget for sjov. Men hun endte alligevel med at skaffe mig en casting til ‘The Last Kingdom’.”
Vis dit brand
“Du skal tænke og præsentere dig selv som et produkt. Tænk over, hvad dit brand er og hav noget godt materiale, der understøtter det. Du må ikke være en undskyldning for dig selv.”
Detaljerne tæller
“Husk at fortælle, hvis du har været til flere callbacks på en større rolle. I Danmark er vi ikke vant til, at det er en god historie, men i udlandet har den slags faktisk værdi.”
Vær hovedpersonen
“Din showreel skal have dig som hovedperson – den skal være en suppeterning på maksimalt fire minutter. Saks alt andet væk – også de stjerner, der måtte have været med i det, du vil vise.”
Kend billedstilen
“Sæt dig ind i, hvordan agenter i det pågældende land foretrækker dine billeder. I England har de for eksempel en anden stil, hvor de vil have maksimalt fem billeder, der er godt belyst og hvor du ikke er for ‘pakket ind’. Du skal have forskellige udtryk, men det må ikke være ‘modelbillede-stilen’.”
Dræb montagereelen
“Dræb montagereelen eller den dårlige showreel, der bare viser en eller anden ‘lortefilm’, du selv har produceret. Det kan de lure med det samme. Sats i stedet på et rigtig godt selftape. Det er her, agenten kan fokusere på dit skuespil.”
Øv dine selftapes
“Du booker job på dine self-tapes – ikke på den showreel. Så øv nu de der selftapes, inden du sender dem ud til potentielle agenter. Du kan ikke undervurdere, hvor meget et godt selftape kan højne dit niveau.”
Lav selftapes på andre sprog
“Det kan godt være, du har nogle rigtigt gode self-tapes på dansk – men hvad kan en udenlandsk agent bruge dem til? Du må i gang på andre sprog.”
Øv din accent
“Øv dig på at få en rigtig god accent, så du kan favne flere salgs roller og lande.”
Skriv meget specifikt
“Jeg sendte en mail, og så fik jeg en agent. Så let går det selvfølgelig sjældent, men min mail var meget specifikt skrevet til hende. Den største forhindring var, at jeg ville ønske, jeg havde turdet stå ved, hvem jeg var, og at jeg havde henvendt mig 15 år tidligere.”
Tænk over, hvordan du præsenterer dig
“Hvis du selv er produktet, så er din henvendelse indpakningen. Din opgave er at sørge for, at mailen bliver åbnet. Tænk på, at selve mailen, din showreel, dit cv, dit selftape, dit headshot fremstår så lukrativ og dejlig som muligt.”
Jeg kom med et job til dem
“Jeg henvendte mig til en af mine agenter ved at komme med et job. Jeg spurgte dem, om de ville tjene penge på mig med det job, jeg allerede havde fået, fordi jeg gerne ville have de muligheder, den agent kunne give mig.”
Brug din produktion
“Jeg var på optagelse i udlandet og undervejs talte jeg med producenten, om hun kunne anbefale en agent. Hun sendte mig til casteren, som skrev ud til en række agenter i London, præsenterede mig som ‘primary cast’ og spurgte, om der var nogen, der var interesseret i at repræsentere mig. Derefter mødtes jeg med forskellige agenter og valgte en.”
Nævn dit hit
“Jeg var med i ‘Broen’, og det er stadig en god catchline i udlandet. Jeg sendte også link til min profil på Spotlight og fire forskellige selftapes – det blev afgørende. Jeg fik svar fra seks agenter, og jeg valgte fire, som jeg mødtes med. En af dem skaffede mig tre selftapes på 14 dage – hende valgte jeg.”
Vær amerikansk
“Jeg er delvis amerikaner, og det er faktisk en god ide, at du opfører dig lidt amerikansk. Det er jo din henvendelse, din kommende agent skal sælge dig videre på. Så giv din agent nogle gode salgsargumenter og fortæl, hvad du er pissegod til. Har du lidt svært ved selv at komme op med det, så arbejd sammen med en kollega. I kan måske nemmere se det bedste i hinanden.”
Fang agenten
“Agenter bruger måske et minut på at vurdere din mail, så sørg for at de bliver fanget af den. Del teksten op, så den bliver overskuelig.”
Hold det kort
“Din henvendelse bør være kort. Skriv en lille personlig ting, de husker. Vær ærlig om, hvem du er, og hvad du kommer med – del dit værdisæt. Hvis ikke I er enige om værdierne, bliver det et lortesamarbejde.”
Drop alle-mailen
“Ligesom vi gerne vil ses af en agent, vil agenten også gerne vide, at du har valgt ham eller hende til – så drop alle-mailen.”
For flere af medlemmerne har en udenlandsk agent været vejen videre i karrieren – men hvad nu, hvis du drømmer at stå på de danske teaterscener? Kan danske agenter og en mere åben castingproces være med til at åbne en del af branchen, som flere branchefolk frygter er ved at lukke sig om sig selv? I dette Scenelivtema dykker vi ned i agentens rolle – og spørger om en agent altid er lykken.
Benjamin Boe: “De statsstøttede scener må rekruttere mere åbent”
Kan agenterne åbne teaterbranchen?
Operasanger Christian Damsgaard: Vær kritisk over for din agent
Sandra Yi Sencindiver: “Min agent ser mig som mere, end jeg selv gør”
27 geniale råd fra dine kolleger: Sådan finder du en udenlandsk agent