‘Jeg har kæmpe jahat på i forhold til AI, selv om jeg ved, branchen er i oprør’ skrev komikeren Joel Hyrland i en mail – og det måtte vi selvfølgelig høre mere om. Han beskriver kunstig intelligens som en sparringspartner og synes, at hans arbejde bliver både bedre og hurtigere færdigt med den digitale makker. Men der er dog én ting, som han ikke vil anbefale at bruge AI til …
Af Kristine Høeg
Bragt i Sceneliv #2 2024
For Joel Hyrland, der er både komiker, skuespiller og manuskriptforfatter og desuden arbejder med digital markedsføring, har AI indtil videre været en værdifuld samarbejdspartner, som han ikke vil undvære. Han har – med egne ord – en kæmpe jahat på i forhold til kunstig intelligens:
“Jeg bruger AI i næsten alt, hvad jeg laver. Jeg bruger det fx når jeg skriver sange, hvor jeg nogle gange mangler inspiration eller rammer ind i en skriveblokade. Og hvis jeg ikke lige har en ved siden af mig, som jeg kan sparre med, så trækker jeg på AI for at få noget pingpong og hente inspiration. Det kan også være, at jeg sidder med en scene, hvor jeg gerne vil gøre tonen mere følsom – så beder jeg den om et bud. Det kan åbne for ideerne og vise mig, om jeg er på rette kreative vej, men det er aldrig AI, der laver det endelige produkt – det gør jeg 100 procent selv,” forklarer Joel Hyrland, der også bruger AI til nogle af de mere ‘kedsommelige’ opgaver i manuskriptskrivning.
“Jeg kan godt finde på at sætte et manus ind i AI og bede den om at splitte mine replikker ud, eller bede den om at samle research for mig i et overskueligt skema – alle de ting, hvor den optimerer min tid, så jeg ikke selv behøver at rode Google rundt i timevis efter et svar. På den måde er den blevet en arbejdshest for mig.”
Generelt er mange skuespillere kritiske over for AI. Hvilke betænkeligheder har du?
“Jeg synes som udgangspunkt, at det er spændende med ny teknologi, men jeg er helt klar over, at jeg ikke kan tage bind for øjnene og skal bruge min kritiske sans. ChatGPT er jo ikke et selvtænkende individ, og jeg ved, at hvis jeg bad den om at skrive et manuskript, ville det blive meget generisk. Den er ikke kreativ, men den kan godt give kreative input, hvis du ved, hvad du er jagt efter. Jeg ved, at AI kan komme med en pris, og at vi skal være forsigtige. Jeg stoler dog på, at vores politikere reagerer på det og forsøger at sikre, at det ikke stikker af. Der skal være en form for kontrol med det.”
Kan du forstå, at så mange i din branche ser AI som en trussel?
“Det er et megaømt område. Ingen tvivl om det. Jeg har i et stykke tid sagt, at der kommer et tidspunkt, hvor AI kan lave hele filmen for os på et prompt – og for 500 kroner i stedet for 10 millioner kroner. Jeg byder det velkomment – måske ikke med åbne arme, men i hvert fald med nysgerrighed. Det er ikke særligt charmerende at sige, men jeg tror på, at vi når dertil. Derfor kan jeg også godt forstå mine kollegers bekymringer, og jeg tror også, at vi bliver uundværlige. Jeg tør ikke sige, hvordan vi tilpasser os – for udviklingen går så stærkt. Men jeg synes, vi skal skubbe til politikerne, og så skal vi indstille os på udviklingen og udnytte den i stedet. Og så vil jeg foreslå, at Filminstituttet vælger at give støtte til film, der er lavet af mennesker.”
Nu er du jo komiker – kan ChatGPT lave gode jokes?
“Ha! Nej, det er den godt nok elendig til. Den skriver og gør en masse ting, men det er nogle virkeligt ringe ‘dadjokes’, der kommer ud af den. Jeg tror faktisk aldrig, at den vil kunne skrive en joke.”
Hvem tager magten over den førerløse bil?
Benjamin Boe kigger på virkeligheden med AI i branchen lige nu – og i fremtiden. Og han ser både muligheder og trusler.
“Jeg tror på, at der er brug for den menneskelige faktor”
Skuespilleren Mads Korsgaard blev hyret til en værtsopgave, men manuskriptet var både transskriberet og oversat med AI – og det var ubrugeligt. Det gav ham dobbelt så mange dage på jobbet, men han mener stadig, at der skal være et levende menneske bag teknologien.
“Jeg kommer aldrig til at lave en AI-stemme igen”
Anneline indspillede en stemme til et stemmestyret produkt, men pludselig dukkede hendes stemme op i en sushirobot, en kommunalvalgsreklame – og i pornografisk materiale. Hun fortæller historien og beskriver, hvordan hun har mistet magten over sin stemme.
AI-eksperten: “Tænk på dig selv som både et analogt og et digitalt produkt”
Kom bag om AI sammen med eksperten Christiane Vejlø og få gode argumenter for, hvorfor vi ikke kan undvære mennesket.
Katja Holm fra SAG-AFTRA: “Jeg tror, vi fik lavet en aftale på det rigtige tidspunkt”
Katja Holm fortæller om baggrunden for og resultatet af Hollywoodstrejken på AI-området.
Juristen: “Overenskomsterne beskytter allerede nu mod AI”
Selv om teknologien er ny, er der allerede masser af overenskomst- og kontrakttekster der beskytter dig mod misbrug. Maj Hagstrøm rådgiver dig lige her.