Fundraising, syning af mørklægningsgardiner, lån af en gammel båd, administrativt arbejde, invitationer til byens SFO’er, manuskriptskrivning, location scouting, indtaling af stemmer, at rigge fiskenet til settet og holde styr på teknikken – og stå på høje stiger. Alt det har de nyuddannede skuespillere Amalie Drud Abildgaard og Tobias Leander måtte lære sig selv i forbindelse med deres selvproducerede periodedrama for Museerne i Helsingør.
Af Kristine Høeg
Foto: Lærke Posselt
At være selvproducerende kræver ikke bare, at du spiller skuespil – du skal kunne spille alle roller i produktionen. Og det er, præcis hvad Tobias Leander (TL) og Amalie Drud Abildgaard (ADA) gør, når de i juli har premiere på ‘Den sidste time’, som er deres tredje periodedrama for Museerne i Helsingør. De er begge uddannet i 2021 fra Den Danske Scenekunstskole i henholdsvis København og Aarhus, og deres første fælles forestilling fra 2022 vandt festivalen Historiske Dages fornyelsespris.
TL: “Grundideen er, at vi finder nogle temaer, der passer ind i nutiden, så vi med drama åbner historien for publikum. Til årets forestilling har vi læst en beretning om en flok mennesker, der blev tvangsindskrevet til at gå i krig, og dem har vi skrevet om.”
ADA: “Det første år skrev og producerede vi det hele selv – på to uger – men nu har vi flere midler og har Johanne Petrine Reynberg på som dramatiker og Daniel Fogh med som lyddesigner. Og jeg synes, det er dejligt, at vi – så tidligt efter vi er blevet færdiguddannede
– kan være med til at give kolleger arbejde. Men derfra er det stadig Tobias og mig, der laver alt det praktiske. Vi ideudvikler og planlægger i toget herop, og så går vi i krig. Vi har selv syet kæmpestore mørklægningsgardiner, og vi inviterer selv de institutioner, vi gerne vil have ind at se stykket. Og så er der også meget administrativt arbejde.”
TL: “Det med at få ideerne er jo en muskel, du skal holde ved lige – og i det her projekt får vi virkelig lov til at sætte vores egne ideer på spil. I både det visuelle, instruktionen – hele universet. Det giver noget helt særligt, når vi så står foran publikum.”
ADA: “Præcis! Jeg er stolt på en helt anden måde, fordi vi er ind over hver en lille krog. Og derudover får vi kendskab til de andre fagligheder i en produktion – jeg har fået stor respekt for dem, der står på høje stiger hver dag.”
TL: “På flere måder er det her projekt virkelig båret af, at vi har det sjovt – og af at det ikke er en klassisk produktion. Det er ret befriende at rammerne er så fri.”
ADA: “Noget andet, jeg har lagt mærke til er, at jeg som nyuddannet oftere laver teater for branchefolk for at blive set og få det næste job – men det her handler om noget helt andet. Det her er for publikum, og jeg elsker at mærke, at vi rører dem.”
Amalie, Hjalte, Liza, Christian og Nina er alle blevet uddannet inden for de seneste fire år, men mødet med branchen har været knoldet og fyldt med forhindringer. Alle håber, nogle tvivler, og en balancerer på kanten af forbundets prøvemedlemsregler – men fælles for dem er, at de har flere ting, de gerne vil forandre i deres fælles svære fag.
Benjamin Boe: “Vi har et ansvar for at give de nye i faget håb”
Liza Westh: “Jeg er overrasket over, hvor mange kompetencer jeg har brug for”
Hjalte Gustavussen: “Jeg føler mig som en trænet bokser, der ikke kommer i ringen”
Nina Ingemann: “Jeg er overrasket over, hvor få muligheder der er for at blive set”
Amalie Drud Abildgaard: “80 procent af tiden laver jeg noget, jeg ikke er uddannet til”
Christian Iversen: “Det jeg har fået med fra uddannelsen, er det, jeg bruger mindst”
Josefine Hartvig: “Mine medstuderende spørger, hvordan vi danskere får auditions”
Julie Carlsen fra Scenekunstskolen: “I vores fag er der perioder, hvor telefonen ikke ringer”
Er du ny i faget? Her er 5 gode råd fra de nyuddannede