“Jeg tror på, at der er brug for den menneskelige faktor”

Da Mads Korsgaard blev hyret til en stor værtsopgave, fik han stukket et manuskript i hænderne, der ingen mening gav. Det viste sig da også, at teksterne var forsøgt både transskriberet og oversat med AI – og opgaven endte derfor med at tage dobbelt så lang tid som beregnet. Alligevel ser Mads muligheder i den nye teknologi – så længe skuespillere husker at fremtidssikre sig selv.

Af Kristine Høeg
Bragt i Sceneliv #2 2024


Sidste år blev Mads Korsgaard booket til at være svensk vært på 100 korte explainervideoer for en dansk virksomhed – noget han har god erfaring med fra store kunder som eksempelvis Samsung og Nickelodeon. Han kender derfor rutinen; han får tilsendt et oversat manus inden selve optagelserne, så han har tid til at forberede sig, og som regel er teksterne til at arbejde med. Men denne gang var der noget, der var anderledes.

AI hele vejen
“Først var der nogle ting i manuskriptet, hvor jeg tænkte ‘det var godt mærkeligt’, men jeg havde jo ikke set originalfilmene, så jeg læste videre. Men jo længere jeg kom, desto mere ubegribelig blev teksten. Det var helt skævt – og der var hele passager, hvor jeg ikke forstod, hvad der reelt skulle stå. Så jeg ringede til hende, der producerer filmene, og hun fortæller, at den salgscoach, der har indspillet filmene, ikke arbejdede med et manuskript – han stillede sig bare op og fortalte. Det betød selvfølgelig, at der var mange gentagelser, halve sætninger og fyldord. Firmaet bag havde så bare sat et AI-transskriberingsværkstøj til at nedskrive hans talesprog, og så har de kørt hele molevitten gennem ChatGPT. Det er så vildt!” fortæller Mads Korsgaard, der mødte ind til optagelse som planlagt.

Det tog dobbelt så lang tid
“Når jeg læste op fra teleprompteren kunne producenten godt høre, at den var helt gal. Der var hele tiden noget, vi blev nødt til at tage ud eller skrive om, og det endte med, at vi reelt måtte redigere alle tekster igennem fra start til slut. Det betød, at vores arbejdstempo blev halveret. Til sidst ringede producenten til kunden for at forklare dem, at vi havde været nødt til at bearbejde teksterne ord for ord, og hun understregede at det på ingen måde var min skyld.”
Producenten anbefalede kunden, at de gav timerne – og betalingen – til Mads Korsgaard, så han kunne skrive det hele igennem, hvilket også blev løsningen. En dyr løsning.
“Det endte med at tage næsten dobbelt så lang tid som først beregnet, og det blev også meget dyrere, end hvis de bare havde fået gjort det ordentligt fra starten. Jo, jeg fik flere timer ud af det, og jeg kunne selvfølgelig sagtens bruge pengene, for jeg er jo freelancer,” fortæller Mads Korsgaard, der synes, hele oplevelsen siger noget om, hvad kunderne går efter.

Oplever du, at kunderne er ukritiske over for AI – og derfor måske ikke er dygtige nok til at bruge teknologien?
“Jeg tror bare, de tænkte ‘går den, så går den’. Den våde drøm er jo, at videoerne i fremtiden bliver lavet af en avatar, der taler alle sprog, men jeg tror ikke på, at det bliver godt. Som mennesker er vi jo programmeret til at holde øje med autenticitet – vi kan mærke det med det samme, hvis det mangler, og så gider vi ikke. Det er jo præcis det, vi kan levere som skuespillere.”

Hvordan ser fremtiden med AI i branchen – er du nervøs eller forhåbningsfuld?
“Der er ingen tvivl om, at der er en masse muligheder i AI, og der er også nogle job, der kommer til at forsvinde – men jeg tror også på, at der kommer nogle andre typer job. Jeg tror på, at der stadig skal menneskelige hænder til, men tænk på de nye muligheder, der bliver skabt for kunsten. Det er jo en helt ny kunstform.”

Hvad gør du for at forberede dig på den nye kunstform?
“Jeg har været freelancer hele mit liv, og jeg har lavet noget nær alt og jeg har hele tiden fået nye udfordringer, fordi jeg sjældent siger nej – heller ikke til de kommercielle ting. Den tilgang har virket indtil nu, og jeg tror på, at den er med til at fremtidssikre mig. Og så har vi jo med formidling at gøre – og her er der brug for den menneskelige faktor. Ellers er det ikke interessant. Bare tænk over det – har du nogensinde kunnet bruge en kundeservicechatbot til noget?”

Så du frygter ikke at blive erstattet af en robot?
“Man har jo brugt den reproducerende teknologi i årevis, som i ‘Ringenes Herre’, hvor de gjorde 300 statister til et menneskemylder på 20.000, men jeg tror ikke, at de lige erstatter en hovedrolle på samme måde. Jeg tror ikke, robotterne kommer – men jeg kan selvfølgelig være naiv. Jeg har jo også en robotstøvsuger, der lige har taget hele lejligheden…”

Læs hele temaet: AI – ven eller fjende?

Hvem tager magten over den førerløse bil?
Benjamin Boe kigger på virkeligheden med AI i branchen lige nu – og i fremtiden. Og han ser både muligheder og trusler.

“AI er min sparringspartner”
For DSF-medlemmet Joel Hyrland er AI blevet en arbejdshest og en sparringspartner, der hjælper ham med at finde retning i sit arbejde og med at arbejde mere effektivt – men han er godt klar over, at hans begejstring for den nye teknologi ikke er lige stor hos hans kolleger.

“Jeg kommer aldrig til at lave en AI-stemme igen”
Anneline indspillede en stemme til et stemmestyret produkt, men pludselig dukkede hendes stemme op i en sushirobot, en kommunalvalgsreklame – og i pornografisk materiale. Hun fortæller historien og beskriver, hvordan hun har mistet magten over sin stemme.

AI-eksperten: “Tænk på dig selv som både et analogt og et digitalt produkt”

Kom bag om AI sammen med eksperten Christiane Vejlø og få gode argumenter for, hvorfor vi ikke kan undvære mennesket.

Katja Holm fra SAG-AFTRA: “Jeg tror, vi fik lavet en aftale på det rigtige tidspunkt”
Katja Holm fortæller om baggrunden for og resultatet af Hollywoodstrejken på AI-området.

Juristen: “Overenskomsterne beskytter allerede nu mod AI”
Selv om teknologien er ny, er der allerede masser af overenskomst- og kontrakttekster der beskytter dig mod misbrug. Maj Hagstrøm rådgiver dig lige her.