Benjamin Boe: Nyt pres på vores rettigheder

Forleden trykkede Filmex på den store knap og sendte 56 millioner kroner ud til medlemmer og rettighedshavere. I mine øjne er det 56 millioner gode grunde til at hylde det rettighedssystem, der både sikrer os rettighedshaveres økonomi og skaber et økonomisk bæredygtigt produktionsmiljø i Danmark.

Denne udbetaling er i øvrigt ikke den ordinære årlige filmexudbetaling – den kommer til september (min fødselsdagsmåned!). Det her er derimod efterbetalinger og reguleringer – og ikke mindst de første succesbetalinger baseret på de aftaler, vi lavede med Netflix sidste år. Jeg er stolt over sekretariatet, der har knoklet for at få sendt pengene videre til de rette personer, og jeg er stolt over, at de aftaler vi indgik med Netflix også viser sig at give god mening for jer rettighedshavere.

En forfejlet retssag
Det giver mig selvfølgelig anledning til at hylde vores danske rettighedsmodel, som desværre med Nuudays søgsmål er kommet under fornyet pres. For vores rettighedsbetalinger er ikke et fordyrende led – tværtimod er de med til at skabe muligheder for merproduktion i vores lille sprogområde her i Danmark.

Så når Nuuday/Yousee pludselig vælger at anlægge en retssag mod rettighedshavere, producenter og broadcastere er det i mine øjne helt og aldeles forfejlet. Jeg kan ikke gå ind i de nærmere detaljer om selve søgsmålet her, men jeg kan love jer, at vi i vores forbund sammen med vores søsterforbund og producenterne bruger alle vores kræfter på at passe på rettighedsmodellen. Vi holder aldrig op med at kæmpe for at bevare den retfærdige betaling for rettigheder, fordi de udgør en central del af den måde, vi finansierer dansk indholdsproduktion på.

Branchen står samlet
Noget af det, der jævnligt bliver brugt som argument imod vores rettighedsmodel, er forholdene i de øvrige skandinaviske lande. Men man kan ikke sammenligne vores unikke danske model med, hvordan det foregår i landene omkring os. Vores system er tunet af en samlet branche, og den samhørighed findes ikke andre steder i Norden.

Derfor er det også en samlet branche, der kæmper for, at vores sekretariat igen senere i år og til næste år – og forhåbentlig mange år frem – kan trykke på knappen og sende helt afgørende og fortjente rettighedspenge ud til kunstnerne. For det er ikke tryllepenge. Det er penge, som kommer alle til gode: I har tjent dem til jeres økonomi og pension, og de bidrager samtidig til, at producenter og tv-stationer kan producere endnu mere dansk indhold. Hvordan nogen kan synes, det er en god ide at sagsøge dén fantastiske tanke går over min forstand.

Bliv klogere på Nuuday-retssagen

Har du et hav af spørgsmål om Nuudays søgsmål mod Copydan? Så er du ikke den eneste! Derfor har vi samlet svarene på spørgsmål, vi kan svare på lige nu – og vi vil løbende opdatere vores Q&A, i takt med at vi får flere informationer, og mere bliver meldt ud fra Copydan.

DU KAN LÆSE MED HER