Aflyste projekter, skrinlagte tv-serier og en usikkerhed om, hvad morgendagen bringer. Det har været virkeligheden for mange danske skuespillere under den krise, der har plaget den danske film- og tv-branche siden 2022. Sceneliv har talt med skuespillerne Nadia Kvist, Pilou Asbæk og Rasmus Botoft om, hvordan de har oplevet krisen, hvordan de ser på fremtiden – og hvorfor det er vigtigt at holde kreativiteten ved lige, når telefonen ikke ringer så ofte, som den plejer.
Af Andreas Ebbesen Jensen
Bragt i Sceneliv #1 2024
Som et såret dyr, der stadig slikker sine sår. Sådan beskriver skuespiller Rasmus Botoft den danske film - og tv-branche anno 2024.
“Jeg er af natur et meget optimistisk menneske, men jeg synes, det ser pænt sort ud for tv- og filmbranchen. Der er stadig ikke særlig mange produktioner i gang, og blandt de produktionsfolk, jeg kender i film- og tv-miljøet, ser man også ret sort på 2024,” forklarer Rasmus Botoft.
Den nuværende krise i den danske film- og tv-branche er en af de værste i årtier. Nogle skuespillere har gjort indhug i opsparingen det seneste halvandet år, mens andre har kastet sig over andre typer af job.
Det sidste gælder også Rasmus Botoft, der ved siden af sin karriere som skuespiller arbejder som moderator, konferencier og entertainer:
“Jeg er en meget entreprenant type, som altid sætter noget i gang, hvis jeg ikke har noget konkret arbejde. Og da jobbene på film og teater blev færre, skruede jeg op for den anden del af min forretning. Så jeg har faktisk haft rigtig meget at lave i 2023,” fortæller han og kommer med en opfordring til sine kriseramte kolleger:
“Jeg tror, det er vigtigt, at man som skuespiller sørger for at holde sin kreativitet ved live i perioder, hvor jobbene mangler. Det kan være at lave keramik, begynde at tegne, oprette læseklubber eller tage et aftenskolekursus i filosofi eller breakdance. Det holder én i gang at lære nyt og skaber nye forbindelser til andre kreative mennesker, der kan udmønte sig i helt nye jobmuligheder.”
Krisetider kalder på kreativitet og netværk
Skuespiller Nadia Kvist har også mærket krisen kradse de seneste par år – både foran og bagved kameraet. Udover at spille med i film og tv-serier som ‘Hvidstengruppen II – De efterladte’ (2022) og tv-serien ‘Sunday’ (2019-23) arbejder hun også som produktionskoordinator og produktionsleder.
“Krisen har ramt hele branchen, og der har været en presset stemning meget længe. Jeg synes, man begynder at kunne mærke, at det bløder lidt op, men det er jo nogle meget store tandhjul, der skal i omdrejninger igen. Derfor kigger jeg også på fremtiden med en langsigtet optimisme,” fortæller hun.
Ligesom Rasmus Botoft mener Nadia Kvist, at det er vigtigt, at man holder sig i gang, når telefonen stopper med at ringe:
“Jeg har taget nogle kurser hos DSF for at holde mit instrument og håndværk ved lige og opdateret min showreel og min hjemmeside. Derudover har jeg lavet forskelligt indhold til Instagram og startet en netværksgruppe med andre kvindelige skuespillere, så jeg holder min kreativitet ved lige og ikke bare sander til.”
Nadia Kvist oplever, at det i branchen,og som skuespiller, kan være tabubelagt at snakke om, at man står uden job og derfor i perioder bliver nødt til at lave noget andet. Men sådan bør det ikke være, mener hun:
“Man skal turde udvikle nye sider af sig selv og ikke sætte resten af sit liv på pause, fordi der er krise. Alt det, man laver imellem sine skuespillerjob, er jo med til at udvikle én, både som skuespiller og som menneske.”
I den netværksgruppe, som Nadia Kvist har lavet sammen med andre kvindelige skuespillere, bliver der talt højt om krise og karrieremuligheder og samtidig skabtet rum for kreative udfoldelser af alle mulige slags.
“Netværksgruppen har været en stor hjælp til at tackle krisen. Når man er sammen med andre, der er i samme båd som én selv, får man et stærkt fællesskab, der kan hjælpe med at bevare optimismen og komme videre,” fortæller hun.
Viaplays kollaps kostede skuespillere dyrt
Optimisme var der ikke meget af, da den nordiske mediekoncern Viaplay i sommeren 2023 fremlagde deres regnskab for første halvdel af året. Med et nettounderskud på ca. fire milliarder kroner stod Viaplay på kanten af konkurs, og som konsekvens af de blodrøde tal blev en lang række film- og serieproduktioner parkeret på ubestemt tid.
Et af disse projekter er serien ‘Den gode stemning’, der har Rasmus Botoft i en af de bærende roller. Serien er færdig, men har ikke noget hjem, og derfor skal ny distributør opkøbe og sende den. Det er ikke sket endnu, og seriens fremtid er derfor stadig usikker.
“Det er ganske rædselsfuldt, for jeg føler, at vi har lavet en virkelig god serie, så det er dybt nervepirrende ikke at vide, hvor den kommer til at blive vist. Personligt for mig er det også enormt ærgerligt,fordi jeg spiller en alvorlig rolle i den serie. Og den vej vil jeg meget gerne gå med mit arbejde,” fortæller Rasmus Botoft.
Skuespiller Pilou Asbæk er også at finde i den hjemløse Viaplay-serie, og han deler Rasmus Botofts frustration:
“Lige nu forsøger Viaplay at sælge serien til den højestbydende. Og der er man jo prisgivet som skuespiller, da man ikke aner, hvad der kommer til at ske med serien. Hvordan og hvorledes den bliver distribueret – og om det overhovedet kommer til at ske. Det er dybt frustrerende at lave en tv-serie, som bliver lagt ned,” forklarer Pilou Asbæk.
Hollywoodstrejke ramte Pilou Asbæk
Pilou Asbæk har ikke været så berørt af krisen i Danmark, da han de seneste år primært har stablet en succesfuld karriere på benene i udlandet. Men da manuskriptforfatterne og skuespillerne i fællesskab begyndte den langvarige strejke i Hollywood i sommeren 2023, blev stikket trukket på en stor amerikansk serie, som Pilou Asbæk arbejdede på for det amerikanske produktionsselskab AMC:
“AMC fik en ny CEO, der skulle spare 400 millioner dollar, og han valgte at lukke ned for de seneste seks tv-serieproduktioner, der havde fået grønt lys. En af disse var ‘Bonfire’, som jeg spiller med i. Og det er ulyksaligt, når sådan noget sker.”
“Jeg fik min løn, bevares, men lønnen er jo en bonus af at få lov til at arbejde med dygtige mennesker og få lov til at se frugten af sit arbejde. Man lægger så meget energi og hjerteblod – og sig selv – i de projekter, og når de så ikke bliver forløst, føles det ekstremt uforløst inde i én selv. Men en ting er en selv. Jeg tør slet ikke tænke på, hvordan resten af holdet er blevet berørt af krisen,” siger Pilou Asbæk.
Krisen har sat fut under kreativiteten
Når Pilou Asbæk kigger ind i krystalkuglen, er han dog forholdsvist fortrøstningsfuld. Han håber at produktionen på den skrinlagte amerikanske produktion genoptages i 2024, og at Viaplayserien også finder et nyt hjem.
“Jeg har en kolossal glæde ved at få lov til at veksle mellem store produktioner i udlandet og smallere kunst herhjemme. Og det håber jeg, at jeg kan gøre så mange år som overhovedet muligt, indtil nogen regner ud, at jeg er en usædvanlig dårlig skuespiller,” siger han og griner.
Ligesom Rasmus Botoft har krisen fået Pilou Asbæk til at prøve kræfter med andet end skuespillet.
Da tiderne var trange under strejken i USA, brugte han tiden på at udvikle ideer og koncepter bag kameraet. Lige nu arbejder han blandt andet på et projekt med Studio Canal, ligesom han også knokler for at få realiseret en historie om Tvindimperiets grundlægger, Mogens Amdi Pedersen. Samtidig arbejder han på at få flere internationale kræfter til Danmark og omvendt få flere danske kræfter ud internationalt.
“Hvis jeg ikke kan lave skuespil, så vil jeg udvikle historier og få det bedste talent frem på de bedste poster i film og tv. Jeg elsker skuespil, men om det er det, jeg skal lave hele mit liv, det ved jeg ikke,” forklarer Pilou Asbæk.
For Rasmus Botoft er arbejdskalenderen for 2024 allerede fyldt godt ud. Til marts tager skuespilleren på turné i hele Danmark med genopsætningen af forestillingen ‘Ikke noget pis’. Og så er han også aktuel i Amazon Prime-serien ‘LOL – den der ler sidst’.
Med indgåelsen af en ny rettighedsaftale med flere af streamingtjenesterne samt en økonomisk saltvandsindsprøjtning til det danske filmmiljø i form af en ny fireårig filmaftale, håber og tror han, at de sorte skyer vil lette de kommende år:
“2024 bliver et hårdt år for branchen, men jeg prøver at tænke positivt og håber, at dansk film og tv med de nye aftaler i bagagen langsomt er ved at krabbe sig ud af krisen.”