De danske musicals har, siden jeg blev uddannet engang før De puniske krige, gennemgået en kæmpe udvikling – noget du kan læse om i dette nummers store tema om musical i Danmark. Over 10 sider fortæller performere, en forsker og forbundets chefforhandler om, hvad den udvikling har betydet både på og bag scenen – og af både positive og negative ting for jer performere.
Jeg har selv i min tid som forperson været så heldig at medvirke i to store musicalproduktioner – ‘Den skaldede frisør’ og ‘Dirty Dancing’. Og jeg har – undskyld mit sprog – været på røven over det niveau, jeg har oplevet. Især hos performerne, som med jeres dans, sang og skuespil har hævet niveauet for, hvad der foregår på scenen i dag. Jeg synes, at Musicalakademiet, der heldigvis blev overtaget af staten, leverer nogle dygtige performere.
Pres på medlemmerne
Og der er brug for jer! Der har aldrig været så mange private aktører og forestillinger som nu, og konkurrencen om publikum er benhård. Men mens konkurrencen har været med til at hæve forestillingernes kunstneriske niveau, har den udfordret presset på økonomien for producenterne – som derfor holder tøjlerne meget stramme. Det kan vores medlemmer mærke!
Her i forbundet oplever vi, at presset på medlemmerne vokser. Der bliver sparet på swings og understudies, hvilket betyder, at sygdom på produktionerne medfører stress for kollegerne – noget der desværre gør, at noget sygdom bliver ignoreret, fordi man ikke vil være til besvær. Vi ser også pres på antallet af forestillinger, samtidig med at prøvetiden bliver udvidet. Alt dette på et område, der på ingen måde er et højtlønsområde.
Det handler om branchens fremtid
Det er ikke i orden! Og det er her, forbundet og I medlemmer kommer ind i billedet. Der er ikke noget, vi hellere vil end at skabe en fælles overenskomst, så I medlemmer har de samme vilkår, uanset hvem I arbejder for – noget der jo også vil sikre producenterne lige konkurrencevilkår.
Men vi er endnu ikke lykkedes med at indgå overenskomst med de private aktører, fordi de har svært ved at se fordelene, hvis det koster dem på bundlinjen. Men vi er nødt til at insistere på, at kunst ikke er et kald – det er et arbejde. Og løn og arbejdsvilkår bør matche dem, andre lønmodtagere har.
Derfor har forbundet opsagt overenskomsten med Det Ny Teater, og nu prøver vi så sammen at skabe en moderne overenskomst, som forhåbentlig kan brede sig ud i branchen – for det handler om at sikre, at dansk musical har en levedygtig fremtid! Vil vi fastholde det høje niveau, kræver det, at vi kan tiltrække talenterne, og det kræver grundlæggende ordentlige vilkår. Vi ser gang på gang dygtige kolleger – fra både scenen og teknikken – forlade branchen, fordi de får bedre løn, pension eller arbejdstider andre steder eller ved at blive selvstændige.
Forbundet er jer
Så det at skabe ordentlige arbejdsvilkår handler ikke om at malke producenter – det er en del af at tage ansvar for en fantastisk og blomstrende branche. Derfor vil vi også gerne skabe de moderne og nødvendige forandringer sammen med de ambitiøse producenter, for uden deres risikovillighed og vores dygtige medlemmer ville den her branche – eller debatten om den – slet ikke findes.
Her er det vigtigt, at I ved, at forbundet ikke bare er en forhandlingsdelegation – forbundet er jer! Medlemmerne. Medlemmer, som står sammen om at kæmpe for rimelige vilkår. For kun hvis vi står sammen, kan vi ændre noget. Vi så ved skuespillerstrejken i USA, at sammenhold og konsekvens kan skabe forandringer, og måske skal vi kigge den vej, hvis vi vil insistere på at skabe forandringer.