Lige nu har Rettighedsalliancen dagligt sager, hvor indhold med ulovligt kopierede stemmer bliver taget ned fra nettet, men det er ikke de organiserede producenter, der snyder, forklarer Maj Hagstrøm, chefjurist hos skuespillerforbundet.
Af Kristine Høeg
Bragt i Sceneliv #2 2024
Selvfølgelig så AI helt anderledes ud i 1999, end det gør i dag. Ikke desto mindre er principperne i overenskomsterne fra 1999 dem, der selv i dag beskytter dig mod digitalt misbrug af blandt andet din stemme og dit ansigt. Det forklarer Maj Hagstrøm, der er chefjurist hos Dansk Skuespillerforbund på film- og tv-området.
“Vi begyndte at støde på ønsker om digital brug af medlemmernes stemmer og billeder i slutningen af 1990’erne. Det var selvfølgelig i en helt vildt forsimplet form i forhold til det, vi ser i dag, men det var den tidlige udvikling der gjorde, at vi i overenskomsterne i 1999 for første gang tog eksplicit forbehold for AI og brug af ‘computergenereret stand-in’, som vi formulerede det dengang,” forklarer Maj Hagstrøm.
“Det er et overordnet og gennemgående princip i overenskomsterne, at du, hvis du medvirker i fx en film, er beskyttet mod, at din præstation bliver brugt til andet. Alt andet kræver en ny aftale. Den formulering har beskyttet medlemmerne i mange år – og det gør den stadig.”
Maj Hagstrøm fortæller om en tre år gammel sag, hvor en broadcaster henvendte sig for at høre, om det var ok, at stemmerne fra de medvirkende i tv-serier blev brugt til dubbing på andre sprog i forbindelse med salg af serierne til udlandet.
Næste udviklingstrin er på vej
“Det blev så ikke til noget i første omgang, fordi det, på det tidspunkt, ville have været både for dyrt og kompliceret at bruge de danske stemmer, men i takt med at priserne falder, og teknologien bliver mere tilgængelig, kommer vi helt sikkert til at støde på flere af de her forespørgsler:”
Inden for nær fremtid kommer næste udviklingstrin – nemlig muligheden for at ændre skuespillernes mimik, så mundbevægelserne passer med dubbingstemmen. Uanset om det er skuespillerens egen stemme eller en dubber.
“Vi begynder så småt at se, at teknologien er på plads til den her avancerede form for AI-versionering – det er noget, der er kommet inden for de seneste måneder. Men også det er stadig meget dyrt, så her forventer vi også, at det er noget, producenterne vil efterspørge mulighed for, når det bliver billigere. Men det kommer til at kræve en overenskomstændring i forhold til de bestemmelser, der er nu.”
Misbrug af tredjeparter
Lige nu er det det mest på stemmeområdet, Maj Hagstøm og hendes juristkolleger støder på sager om misbrug. Og der er mange:
“Der er daglige nedtagningssager via Rettighedsalliancen, og det er oftest skuespilleres
stemmer, som bliver misbrugt til indhold på sociale medier – eksempelvis videoer på TikTok. Og det går stærkt – Rettighedsalliancen fik fx en anmeldelse om misbrug i forgårs, og allerede i dag er videoen blevet fjernet.”
Ordet ‘misbrug’ er meget vigtigt at huske på. Det er nemlig typiske tredjeparter, der stjæler stemmer fra udgivet materiale og misbruger dem – og ikke de mange professionelle producenter, der går ud over de beføjelser, der er aftalt i kontrakterne eller overenskomsterne.
“Vi ser dog nogle udenlandske producenter, der gerne vil have skuespillere eller dubbere til at underskrive en aftale om indtaling til eksempelvis et navigationssystem, men hvor kontrakten er formuleret sådan, at producenten reelt får ret til fri leg med stemmen, men dem fraråder vi selvfølgelig, at medlemmerne skriver under på.”
➀ Altid samtykke!
Husk at producenter ikke må opbevare din stemme eller dit ansigt i et digitalt arkiv, uden at du har givet samtykke til det (det er EU’s GDPR-lovgivning, der sikrer det) – og at du eventuelt har aftalt en betaling for det.
➁ Kontrakter skal matche overenskomsten
Når du skriver under på en individuel kontrakt, så husk at sikre dig, at den matcher det, der står i overenskomsten – eller at der står, at den er på ‘de vilkår, der er aftalt i overenskomsten’.
➂ Definer dine rettigheder
Sørg altid for at få defineret dine rettigheder til fx din indlæsning af en bog – hvor må bogen blive udgivet, hvor længe og hvilken betaling får du for at overdrage dine rettigheder i perioden?
➃ Vær på vagt over for de aparte henvendelser
Hav den kritiske sans med dig. Bliver du fx kontaktet af udenlandske producenter på fx Linkedin, der vil hyre dig til at indtale en masse ord til et ‘navigationssystem’, kan det være et rødt flag. Og vi har svært ved at håndhæve dine rettigheder i Kina eller andre lande.
➄ Hvad sker der med selftapet?
Skal du indspille et selftape, så bør du sikre dig, at indspilningen udelukkende bliver brugt til casting – og du skal sikre dig, at din caster ikke lægger indspilningen ud offentligt.
➅ Send din kontrakt ind til forbundet
Hvis du er det mindste i tvivl om, hvad der står i din kontrakt, så henvend dig forbundets jurister – inden du skriver under! De står klar til at læse kontrakter igennem og kan rådgive i, hvilke formuleringer, du skal være opmærksom på.
Hvem tager magten over den førerløse bil?
Benjamin Boe kigger på virkeligheden med AI i branchen lige nu – og i fremtiden. Og han ser både muligheder og trusler.
“AI er min sparringspartner”
For DSF-medlemmet Joel Hyrland er AI blevet en arbejdshest og en sparringspartner, der hjælper ham med at finde retning i sit arbejde og med at arbejde mere effektivt – men han er godt klar over, at hans begejstring for den nye teknologi ikke er lige stor hos hans kolleger.
“Jeg tror på, at der er brug for den menneskelige faktor”
Skuespilleren Mads Korsgaard blev hyret til en værtsopgave, men manuskriptet var både transskriberet og oversat med AI – og det var ubrugeligt. Det gav ham dobbelt så mange dage på jobbet, men han mener stadig, at der skal være et levende menneske bag teknologien.
“Jeg kommer aldrig til at lave en AI-stemme igen”
Anneline indspillede en stemme til et stemmestyret produkt, men pludselig dukkede hendes stemme op i en sushirobot, en kommunalvalgsreklame – og i pornografisk materiale. Hun fortæller historien og beskriver, hvordan hun har mistet magten over sin stemme.
AI-eksperten: “Tænk på dig selv som både et analogt og et digitalt produkt”
Kom bag om AI sammen med eksperten Christiane Vejlø og få gode argumenter for, hvorfor vi ikke kan undvære mennesket.
Katja Holm fra SAG-AFTRA: “Jeg tror, vi fik lavet en aftale på det rigtige tidspunkt”
Katja Holm fortæller om baggrunden for og resultatet af Hollywoodstrejken på AI-området.