Skiftende arbejdsgivere præger arbejdslivet som skuespiller i Danmark. På den baggrund er netværksgrupper en god ide. Freelanceskuespiller Cecilie Haugaard Larsen har for eksempel fået mulighed for kontinuerlig faglig sparring og kollegialt samvær, der styrker både arbejdsliv og mental sundhed.
Af Andreas Ebbesen Jensen
Manglende jobsikkerhed, skiftende arbejdsgivere og kolleger samt perioder med arbejdsløshed. Det er vilkårene for de fleste skuespillere i Danmark, som typisk arbejder som freelancere i tidsbegrænsede projektansættelser. Og det kan være en udfordring at finde plads til kontinuerlig faglig sparring og kollegialt samvær, når dit arbejdsliv foregår ind og ud ad teatrenes og produktionsselskabernes svingdøre.
“Som skuespiller er man typisk intenst sammen med nye kolleger i nogle måneder på en teaterforestilling eller lignende, og når projektet er slut, forlader man hinanden igen. Der er ikke et kontinuerligt fagligt fællesskab, hvor man kan sparre og vende nogle af arbejdslivets udfordringer og glæder med. Og det savnede jeg,” fortæller skuespiller Cecilie Haugaard Larsen.
Hun er derfor kommet med i GRO Netværket, der er et fællesskab, hvor kunstnere og kulturarbejdere arbejder med deres arbejdsliv. Det tilhørende værktøj er udviklet af Aron i samarbejde med Dansk Kunstnerråd og Billedkunstnernes Forbund, Dansk Artist Forbund, Dansk Musiker Forbund, Dansk Skuespillerforbund, Danske Scenekunstnere og Uafhængige Scenekunstnere. Thomas Knuth-Winterfeld er tilknyttet som GRO-procesleder i Dansk Skuespillerforbund – og det hele er sket med støtte fra Vellivs Foreningen.
Tillidsfuldt og trygt rum
Sammen med en håndfuld kolleger etablerede Cecilie Haugaard Larsen i 2023 derfor en netværksgruppe. De mødes fast et par gange om måneden og vender alt fra jobansøgninger og faglige kurser til udfordringer med at balancere arbejde og privatliv.
“Skuespil er jo en profession, der falder lidt uden for kategori. Det kan være svært for folk, som ikke arbejder i den kreative branche at forstå ens jobsituation. Med en netværksgruppe får man som skuespiller et rum, hvor man ikke skal forklare sig, og hvor der er en forståelse af, hvilke udfordringer man kan sidde med,” siger hun.
Emnerne, der bliver taget op under de månedlige netværksmøder, varierer meget. Det kan være alt fra gode råd til jobansøgninger over forslag til relevante kurser til mere generelle samtaler om, hvordan du balancerer sit arbejdsliv med privatlivet – og hvordan du trækker dig selv op, hvis arbejdsløsheden truer ude i horisonten.
“Vi deler både succesoplevelser og nederlag med hinanden. Grundlæggende handler det om at få skabt et rum baseret på tillid og tryghed, hvor vi kan vende vores oplevelser og udfordringer som skuespillere – med visheden om at det, vi snakker om, bliver imellem os.”
Netværksmødet slutter typisk af med, at hver deltager giver sig selv en opgave til næste gang. Det kan være at skrive en jobansøgning eller at melde sig til et kursus, men det kan også være en kærkommen lejlighed til at presse sig selv både fagligt og personligt.
“Jeg synes det kan være svært nogle gange at få hanket op i sig selv og få gjort nogle af de ting man gerne vil, når man står med det alene – for eksempel at få lavet en showreel eller få taget nye billeder. Når man får sagt tingene højt til nogen i en netværksgruppe, så får man det også gjort i sidste ende,” forklarer Cecilie Haugaard Larsen.
Skuespillere driver netværk videre
En af de skuespillere, der har haft stor glæde af GRO Netværket, er 61-årige Birgitte Prins, som har en lang karriere som skuespiller bag sig. Netværket har hjulpet hende med at få et klarere blik på hendes arbejdsliv, fortæller hun:
“Det er helt fantastisk at have fået et netværk, hvor man kan få talt om sit arbejde på en mere struktureret måde, det er meget frugtbart – og med en fast gruppe af mennesker, som ikke bare forsvinder igen, når et projekt slutter.”
Egentlig var det meningen, at Birgitte Prins’ netværksgruppe hos GRO skulle slutte i 2023. Men deltagerne har været så glade for forløbet, at de har besluttet at køre gruppen videre på egen hånd.
“Vi har valgt at fortsætte sammen og prøver at udvikle konceptet på en måde, der passer os. Så udover de månedlige møder, hvor vi stadig bruger dialogkortene, har vi indført månedlige ‘Hoffice-dage’. Vi mødes med vores computere under armen og laver fælleskontor og får så ordnet, hvad vi hver især skal af ansøgninger, mails og så videre. Det er både effektivt, motiverende og hyggeligt.”
Det er dog langt fra kun arbejdsrelaterede emner, som tages op i gruppen:
“Når man går i længere perioder uden arbejde, kan man nemt glemme, hvad det er, man kan, og hvad det er, man egentlig vil. Og her hjælper det at spejle sig i og sparre med nogle mennesker, der selv går igennem det samme, så man kan komme i tanke om sig selv igen,” forklarer Birgitte Prins.
Hos den socialøkonomiske virksomhed Aron – Center for bæredygtigt arbejdsliv i København arbejder man for, at flere skuespillere som Cecilie Haugaard Larsen får mulighed for at træde ind i et fagligt netværk.
I 2021 fik virksomheden støttemidler fra Vellivs Foreningen til GRO Netværket – et fællesskab for kunstnere og kulturarbejdere, der vil udvikle et mere bæredygtigt arbejdsliv.
De efterfølgende to et halvt år udviklede virksomheden et dialogværktøj, der fungerer som et slags samtalespil. Det består af en arbejdsprismen og en flok dialogkort – prismen er spillepladen, mens dialogkortene driver spillet frem gennem samtaler.
Arbejdsprismen indeholder otte forskellige kategorier, som for eksempel ‘Faglighed’, ‘Selvledelse’ og ‘Mental sundhed’. Det er disse overordnede – og overlappende – kategorier, netværksgruppens seks-ni deltagere taler ud fra. For hver kategori er der tilknyttet 10 dialogkort, som har til formål at skabe dialog mellem deltagerne i løbet af mødet.
“Værktøjet er funderet i en høj faglighed, men er enkelt at gå til og har en klar struktur. Og så må det jo gerne være sjovt. Der bliver grinet meget på netværksmøderne, men samtidig kan vi jo også se, hvordan værktøjet åbner for nogle sværere snakke,” fortæller Julie Dinesen.
Hun er udviklings- og proceskonsulent i Aron, som hun etablerede sammen med arbejdsmiljø- og seniorprojektleder Hanne Christensen i 2017.
Julie Dinesen fortæller om en konkret samtale, der har sat sig fast hos hende:
“En af skuespillerne sagde under vores indledende netværksmøder:
‘Når jeg står mellem job i en længere periode, er det, som om jeg er usynlig. Men når jeg er sammen med jer, bliver jeg synlig igen’. Den følelse tror jeg, rigtig mange skuespillere kender til – at føle sig usynlig, når man står uden job.”