Som du måske ved, startede Filmex, fordi nogen syntes, at det var på sin plads med en form for udnyttelsesbetaling, når man sendte videokassettebånd ud til de danske skibe, så søfolkene kunne se det samme tv, som familierne derhjemme. Det lyder måske vel rigeligt antikvarisk, men faktisk er det mere aktuelt end nogensinde…
Af Benjamin Boe
For i dag tilgår vi alle sammen indhold på mange forskellige platforme på præcis det tidspunkt, der passer os – og jeres produktioner ‘bor’ på utal af kanaler. Heldigvis er Filmex fulgt med tiden og omfatter i dag både undervisningsmateriale og den kæmpe digitale udbredelse, der sker af jeres arbejde.
Og lige om lidt er det igen tid til den årlige Filmexudbetaling. Lige som jer tæller jeg ned til dagen, for det er en udbetaling, der betyder rigtig meget for vores personlige økonomi.
Rettighedsmidler – vejen til resten af verden
Samtidig er Filmexmidlerne også en opfindelse, der betyder sindssygt meget for branchen i det hele taget. Som vi har talt om mange gange, er rettighedssystemet og vores danske rettighedsmodel blevet forfinet igennem årtier, og det har været med til at skabe en bæredygtig branche og produktionsmodel. Resultatet er, at vi har haft mulighed for at lave mange produktioner på et meget højt internationalt niveau – hvilket igen har givet internationale muligheder for et hav af danske navne inden for fx skuespil, instruktion, filmfotografi og produktion.
Alt det kan måske lyde som noget, jeg bare siger – men det er det ikke.
Tal og fakta viser økosystemet
For nylig udkom Dansk Kunstnerråd nemlig med en virkelig vigtig og banebrydende rapport. Med tal og fakta sætter rapporten en fed streg under vigtigheden af rettighedsbetalingerne – ikke bare for danske kunstnere, men også for udviklingen af nye værker og hele det økosystem, som branchen er afhængig af.
Undersøgelsen er den mest grundige nogensinde, og den er lavet i samarbejde med Danmarks Statistik. Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg ville ønske, at vi havde haft de her tal og konklusioner for mange år siden, for de understreger det, jeg længe har sagt – nemlig at vi i branchen har brug for hinanden.
Det er derfor, dialogen om produktionsvilkår og rettighedsmodeller – og vores arbejde i Copydan, som indsamler rettighedsmidlerne – er så vigtig. Vi skal hele tiden sikre os, at rammerne matcher en verden, der forandrer sig hele tiden. Og her er fakta og konkrete tal altså uvurderlige.
Tak til Dansk Kunstnerråd for at kvalificere samtalen
Derfor er jeg rigtig stolt over det grundige arbejde, som Dansk Kunstnerråd og ikke mindst forperson Søren Bang Jensen, der samtidig er bestyrelsesmedlem i DSF, har lagt i den her rapport. Takket være den kan vi nu have en faktabaseret samtale om den danske rettighedsmodel og økonomiens altafgørende betydning for branchen. Kæmpe tak for det.
Som ‘fun fact’ kan jeg i øvrigt lige nævne, at filmexmidlerne som regel bliver udbetalt hvert år omkring min fødselsdag. Dette er naturligvis helt tilfældigt, men det skal ikke afholde mig fra at ønske, at vi igen kan gøre så mange som muligt glade. Som både forperson og skuespiller er Filmex en hjørnesten i vores fagforbund, og jeg er pavestolt af at stå på skuldrene af de mennesker, der havde modet og evnerne til at skabe vores helt unikke rettighedssystem!
Vil du dykke ned i de vigtige tal fra Dansk Kunstnerråd?
Læs mere om rapporten og hent den her!