Atypiske ansættelser er et problem

Benjamin Boe Rasmussen, formand for Dansk Skuespillerforbund. Debatindlæg i Politiken 27. juli 2018.

I Politiken 22.7 . langer venstrefløjen i skikkelse af Socialdemokratiets Kaare Dybvad og Enhedslistens Pelle Dragsted ud efter et af fagbevægelsens nye dilemmaer: den atypiske ansættelse eller prekariatet, som det så fint kaldes uden for landets grænser.

For dem, som endnu ikke har stiftet bekendtskab med dette begreb, betyder det, at folk bliver ansat på tidsbestemte kontrakter i stedet for i en fast stilling. Kaare Dybvad går så vidt som til at kalde det et falsk problem – rimer det lidt på fake news? – og Pelle Dragsted er enig.

I fagbevægelsen forsøger vi at være på forkant med morgendagens udfordringer. Her har vi taget initiativ til en tværfaglig arbejdsgruppe, som skal have fokus på atypisk arbejde, der spreder sig på en måde, så man snart skal til at kalde det for typisk arbejde. For det er ikke kun hos journalisterne, problemet ligger, som Kaare Dybvad siger og rapt tilføjer, at det sikkert er derfor, det har fået så meget opmærksomhed.
Nej, det breder sig til stadig flere områder.

I Dansk Skuespillerforbund, som tæller 2.200 medlemmer, er der en lille håndfuld, der er ansat på fastansattes vilkår. Knap 100, som har kontrakter på 1-2 år. Resten, over 2.000, arbejder på kontrakter på dagsbasis på film og tv eller 45-70 dage, hvis man laver teater. Det vil sige, at man som skuespiller kan opleve at have 10-15 arbejdsgivere på et år. Som økonomien strammes og grønthøster-/omprioriteringsbidraget slår igennem både hos private og i det offentlige, er der kun lønninger at spare på.

Derfor oplever stadig flere brancher et boom i korte kontraktansættelser. At sige atypiske ansættelser er et importeret problem er så meget ude af trit med den virkelige verden, som man næsten kan komme. Flere og flere brancher døjer med dagpengeproblemer, således at mange atypisk ansatte bliver straffet på økonomien, hvis de tager ekstraarbejde, når de er imellem to kontrakter.

Danmark og arbejdsmarkedet har brug for politikere, der vil tage del i at løse fremtidens problemer.
Jeg skal ikke gøre mig klog på tallene fra Danmarks Statistik og Djøf’s nye undersøgelse, som viser, at flere nyuddannede bliver ansat i vikariater. Vi kan sikkert slå hinanden i hovedet med tal, til vi segner.
Men hvis der var noget, vi lærte af Uber-taxi-skandalen, var det vel, at man ikke skal vente med at håndtere problemer, til de allerede har ramt med fuld kraft.

Hør os, og hjælp os.

Jeg gi’r gerne en kop kaffe.