Dansk Skuespillerforbund opsiger Ekko

Benjamin Boe Rasmussen, formand for Dansk Skuespillerforbund. Debatindlæg i Politiken 27. juni 2018.

Dansk Skuespillerforbund opsiger Ekko: Hetz mod kvinder der står frem, skal ikke tage livet af #MeToo
Nedladende og sexistiske personangreb på branchens kvinder hverken kan eller vil Dansk Skuespillerforbund vende det blinde øje til. Derfor opsiger vi nu også vores abonnementer på filmmagasinet Ekko.

For nylig blev jeg ringet op af DR’s ’Aftenshowet’, som ville have min hjælp til at finde en kvindelig skuespiller, der kunne have lyst til at deltage i et indslag om #MeToo og ligestilling i dansk film.

Journalisten havde foreløbig fået nej til at komme i studiet fra over 30 skuespillere, og som jeg forstod det, var billedet nogenlunde det samme, når han ringede til for eksempel kvindelige filminstruktører. Men de havde vel travlt med noget andet, måske gad de bare ikke mere feministisk snak? Det var desværre ikke forklaringen.

En stor del af kvinderne fortalte skræmmende nok, at de ikke orkede at stille op til øretæver, hetz og latterliggørelse.

At de simpelthen for tit havde oplevet, at modige kvinder, der i kølvandet af #MeToo-bølgen fortæller om enten overgreb eller om manglende ligestilling i branchen som sådan, efterfølgende bliver udsat for nedladende kommentarer eller direkte angreb. Fra mænd, som tilsyneladende har sat sig for at få #MeToo og forsøg på at få ligestilling i branchen til at gå i sig selv.

Det kommer desværre ikke bag på mig. Men det gør mig edderspændt rasende. Den slags personangreb er ikke alene menneskeligt uanstændige. De er også helt ødelæggende for en endnu skrøbelig, men sindssygt vigtig debat.

I Dansk Skuespillerforbund arbejder vi på at vende kulturen og få ligestilling på branchens arbejdspladser. Der er lige nu masser af initiativer i gang, hvor arbejdsgivere og ansatte i branchen arbejder sammen for at sikre ligestilling. Det er godt, det giver håb, og jeg er stolt af at være med i det arbejde.

Men samtidig oplever vi desværre også, at først og fremmest Filmmagasinet Ekko gang på gang lægger spalteplads til skribenter, der med latterliggørelse, benægtelse af fakta og noget, der kun kan betegnes som karaktermord på enkeltpersoner, forøger at ødelægge selvsamme arbejde. Det må ikke lykkes.

Folk må mene, hvad fanden de vil, men fejlfyldte, nedladende og sexistiske personangreb på branchens kvinder, der er beregnet på at få dem til at tie stille, det hverken kan eller vil Dansk Skuespillerforbund vende det blinde øje til.

Derfor har vi nu besluttet at opsige vores abonnementer på Ekko, ligesom producentforeningen gjorde det for nylig.

Samtidig opfordrer vi alle, og ikke mindst mændene, til bide sig fast i debatten om ligestilling. Til ikke bare at værne om og respektere de kvinder, der tør stille sig frem, men også tage ordet selv.

Manglen på ligestilling og lige værdighed er ikke kun kvindernes problem.