Det klinger hult, når Sundhedsstyrelsen vil have os til at udvise samfundssind

Af Benjamin Boe Rasmussen, formand for Dansk Skuespillerforbund. Debatindlæg i Kulturmonitor.dk 29. januar 2021.

Nu oplever vi det endnu en gang i Dansk Skuespillerforbund. Sundhedsstyrelsen, som jo er en offentlig styrelse og dermed finansieret af skatteyderne, skal have lavet en kampagne. Det produktionsselskab, der skal producere filmene har castet et af vores medlemmer til en rolle, men så får han pludselig at vide, at han alligevel ikke kan få jobbet, fordi han er medlem af Dansk Skuespillerforbund, og de ikke kan – eller vil – betale overenskomstmæssig løn.

Da jeg hørte det, fik jeg helt ærligt kaffen i den gale hals!

Set med Dansk Skuespillersforbunds øjne klinger det hult, når Sundhedsstyrelsen opfordrer os alle til at udvise samfundssind – og samtidig afslår at betale retmæssig løn til de skuespillere, de hyrer til en ny kampagne. Når det offentlige køber kunst og kultur med danskernes skattekroner, bør de respektere gældende løn- og ansættelsesvilkår – eller behøver samfundssindet kun at gå den ene vej?

Hvorfor skal kulturen være gratis?
Når jeg betaler min skat – og det gør jeg faktisk med glæde – har jeg en klar forventning om, at staten selvfølgelig forvalter pengene på en ansvarlig måde. Ansvarlig betyder i dette tilfælde ikke “så billigt som muligt”, men derimod at staten respekterer de gældende løn- og ansættelsesvilkår på et givent område. Hvis ikke det offentlige gør det, hvor ender vi så?

Desværre oplever vi gang på gang, at når det drejer sig om kultur, så må det ikke koste noget. Vi har haft flere sager med både private og offentlige institutioner, og nu også Sundhedsstyrelsen, som ikke vil overholde overenskomster eller som forsøger at købe professionelle kunstneres ydelser for to flasker rødvin og en biografbillet. Det kan mine medlemmer altså ikke betale husleje med!

Sundhedsstyrelse uden samfundssind

Jeg har så svært ved at forstå det. I det offentlige kan man ikke købe en peberfrugt, slå et pissoir op eller bygge en storebæltsbro, uden at både leverandører og entreprenører skal redegøre for, at de overholder løn-, arbejds- og sikkerhedsvilkår. Hvorfor hulan gælder det ikke også på kulturområdet?
Kære Sundhedsstyrelse: Vi pakker os sammen i selvisolation og udviser samfundssind. Hvor er jeres?