Digital aftalefrihed

Katja Holm, formand Dansk Skuespillerforbund | Anders Lauersen, formand Dansk Musiker Forbund | Lena Brostrøm, formand Dansk Artist Forbund. Debatindlæg i Jyllandsposten 6. september 2016

EU-Kommissionen har igangsat et større projekt, der handler om et digitalt indre marked. Det kan der sikkert siges mange positive ting om, men der er også grund til at hejse et par advarselsflag.

Det handler om ophavsret. Ophavsret til film, musik, bøger osv. Ophavsret er et essentielt rammevilkår for virksomheder, der gerne vil tjene investeringer hjem på kreativt indhold, og for kunstnere, der forsøger at leve af deres kunst. Uden ophavsret går det ikke.

Desværre vil EU-Kommissionen ifølge meldinger fra Bruxelles fjerne nogle centrale elementer i årsagen til, at ophavsretten fungerer godt. EU-tanken går ud på at foretage tvangsmæssig regulering om adgang til beskyttet indhold på tværs af EU’s grænser i stedet for at overlade det til frivillige aftaler. Det vil stride mod princippet om aftalefrihed, som også er vigtigt på det digitale område.

Handel kan og bør selvfølgelig ske på grundlag af frivillige aftaler, som giver den største grad af mulighed for fleksibilitet, fx i forhold til at tilpasse sig den teknologiske udvikling. Lektien fra den meget omtalte Brexit-afstemning for nylig må vel bl.a. være, at EU ikke skal blande sig i mere end højst nødvendigt, at medlemslande kan bevare en vis portion suverænitet.

En ophævelse af den digitale aftalefrihed vil kunne få kulturelle skadevirkninger. Vi har herhjemme velfungerende aftaleordninger, som sikrer midler til dansk musik, dansk film, dansk litteratur osv. Hvis ikke der tages særlige hensyn til disse ordninger, vil det gå ud over den danske kulturarv.

Der er ingen andre ude i Europa, der bekymrer sig om at skabe dansk kunst, kun vi danskere. Der er ingen andre end danskere til at lave dansk film, musik, litteratur. Derfor bliver vi nødt til at værne om nationale ordninger, der sikrer opretholdelsen af en fremtidig dansk kulturproduktion.