Følg EU’s eksempel – investér i kulturen

Af Katja Holm, formand for Dansk Skuespillerforbund. Debatindlæg i Politiken 9. december 2013

Følg EU’s eksempel – investér i kulturenAf Katja Holm, formand for Dansk Skuespillerforbund
Kulturen er en vigtig motor i forhold til at bære Europa gennem den økonomiske krise. Sådan lød det fra direktøren for EU’s nye kulturprogram ”Creative Europe”, da han forleden var i Danmark og præsentere det. Programmet træder i kraft i 2014 – og forøger budgettet med 9 procent i forhold til de tidligere programmer for kultur. I en tid, hvor EU generelt skærer i budgetter, har man valgt at investere mere i kulturen – i alt 10,9 mia. kr. over de næste syv år.

Hurra for, at EU ikke er bange for at fremhæve kulturlivet som et attraktivt investeringsobjekt! Når direktøren for det nye program fremhæver, at i fx Frankrig er den kulturelle sektor nu vigtigere end bilindustrien, og at der er stort potentiale, så er det en anerkendelse af, at kulturlivet har meget at byde på i en tid, hvor alle skriger på vækst i samfundet.

Vi, der arbejder i kulturlivet, har fremført samme argument gang på gang og henvist til analyser, der viser at investering i kunst og kultur genererer omsætning i det omgivende samfund. Senest viste en Rambøll-undersøgelse, at musikområdet i Danmark har en omsætning på 6,4 mia. kr. årligt og en eksport på 500 mio. kr. Dette med den nuværende investering – tænk på, hvad der kunne være af vækstpotentiale, hvis man vover at investere lidt mere.

Så til danske politikere i Folketinget og kommunerne – tag handsken op fra EU. Der er gode argumenter for at øge investeringen i kunst og kultur. Det beriger vores liv, giver sammenhængskraft – og det bidrager positivt til udviklingen og væksten i samfundet.