Lad os samarbejde om at bevare og forstærke kulturerhvervene

Benjamin Boe Rasmussen, formand Dansk Skuespillerforbund og Lena Brostrøm, formand Dansk Artist  Debatindlæg i Berlingske 4. maj 2020

Lad os samarbejde om at bevare og forstærke kulturerhvervene
Det lover godt for udviklingen af dansk kulturliv, når en stærk spiller som Dansk Erhverv samler kulturarrangørerne. Det kan rykke kulturbranchen tættere på stærke løsninger i en hidtil uhørt krisetid, hvor hjælpepakkers udformning er altafgørende for, at Danmark også efter coronakrisen har et rigt og mangfoldigt kulturliv.

Den aktuelle krise har på mange planer bøjet i neon, hvor værdifuldt vores kulturliv er for det gode liv. Som repræsentanter for de optrædende kunstnere nøjes vi ikke med at støtte Dansk Erhvervs indsats for kulturaktørerne, som direktør Brian Mikkelsen beskrev det i denne avis 27. april. Vi tilslutter os den danske arbejdsmarkedstradition og byder op til samarbejde om det fælles formål at bevare og forstærke kulturerhvervene.

Kulturbranchen er både kraftfuld og fleksibel af natur. Den består af kæmpe festivaler, omfattende events, nytænkende forestillinger og traditionsrige revyer, der i dage eller uger samler tusindvis af danskere, for så at lukke ned, flytte og genopstå et andet sted eller først næste år igen. Aktørerne er forbundne. Indholdsleverandørerne, som får oplevelserne til at kulminere på scenen, spiller en afgørende rolle for arrangørernes arbejde og indtægter. Den kompleksitet betyder, at det ikke er helt enkelt at strikke dækkende hjælpepakker sammen.

Som repræsentanter for dem, der leverer indholdet og står på scenerne, hilser vi en stærk organisering af kulturerhvervenes arbejdsgivere og arrangører velkommen. Kulturerhvervene er tæt forbundne, både i op- og nedture, og sammen kan vi skabe balancerede løsninger og samarbejde om hjælpepakker, der kan få sektoren gennem krisen på fornuftig vis.

Stærke arbejdsmarkedsparter er forudsætningen for effektive og langtidsholdbare løsninger, som også regeringen efterspørger. Kulturminister Joy Mogensen har allerede udstukket en klar kurs med opfordringen til TV 2 om overenskomstlignende forhold til stationens underleverandører.

Vi står i en unik og udfordrende situation, hvor det er vigtigere end nogensinde at rykke tættere sammen. Publikum, arrangører, kunstnere, lovgivere – alle mærker vi tabet af vores kulturliv og er bekymrede for, hvornår vi igen kan give los for forretningen, fællesskabet og oplevelserne.

Lad os tage fat om udfordringerne sammen – for ja, krisen for kulturerhvervene kommer til at vare rigtig længe.