Styrk public service - en grundsten i dansk kultur

Der er brug for mere public service frem for mindre, skriver Katja Holm sammen med blandt andre formanden for Dansk Journalistforbund og Dansk Musikerforbund i Berlingske 11. oktober 2017.

Diskussionen om public service i Danmark er fordrejet. Den bør handle om alle danskeres ret til at få kvalitet i deres kulturindhold. Og den ret er lige nu truet - både indefra og udefra. Hvis den nuværende, politiske kurs fortsættes, vil vi få svagere public service i Danmark, og vi har brug for det modsatte.

Danmark er en lille nation og et lille kultur-og sprogområde. Vi definerer os gennem sprog, fortællinger og vores kultur i bredeste forstand. Der er imidlertid et stort, udenlandsk pres på dansk kultur og demokrati, der betyder, at Danmark netop i disse år bør styrke, ikke svække, public service. Det er afgørende for at sikre stærk, dansk formidling, der når ud til alle, at der produceres dansk kvalitetsindhold og en uafhængig nyhedsformidling, der styrker og bevarer dansk kultur og demokrati.

Det virkelige problem
Når politikerne diskuterer public service i dag er det ofte en diskussion om, at DR er for stor og skal beskæres. Det er en diskussion, som skygger for det virkelige problem.

Vores demokratiske samtale og kvaliteten af vores nyheder og kultur er truet i den internationale konkurrence. Det bekræfter en helt ny rapport fra Slots-og Kulturstyrelsen.

Den viser, at Facebook i dag er danskernes foretrukne nyhedskanal, og at danske medier er helt afhængige af mediegiganten.

Dermed har Facebook kontrol med den vigtige distributionskanal, ligesom Google æder en stor del af de annoncekroner, der før tilfaldt medierne.

Facebook og algoritmerne kontrollerer dermed i uhyggelig grad infrastrukturen i danske medier. YouTube, som ejes af Google, er nu også blevet Danmarks største streaming-medie og når dagligt ud til flere danskere end DR2 og TV3. Samtidig forsvinder 56 pct. af annoncekronerne ud af landet til netop Google og Facebook. De globale giganter er med deres forretningsmodeller med til at ødelægge det økonomiske grundlag for det vigtige samfundsbærende indhold inden for nyheder, debat og kultur.

Det kan vi ikke leve med som land

Hverken nu eller på sigt. Det er i realiteten en kulturkrig, der kører på verdensplan, og i Danmark truer udviklingen både de private mediehuse og de statsejede medier. Derfor har vi brug for at stå sammen for at styrke public service og dansk kvalitetsindhold.

Udover at de globale aktører truer public service på dansksproget indhold og kvalitet, omgår de grundlæggende økonomisk spilleregel i vores samfund - såsom skat. De store globale aktører som Facebook, Google, Netflix, Amazon, HBO m. fl. betaler stort set ikke skat i Danmark. De har ingen eller begrænsede publicistiske mål, og de anvender brugernes data til at tjene penge og skabe en ulige forretningsmodel.

Grundsten for den frie presse

Public service er bl. a. grundstenen under den frie presse. Det vil sige medier, som hverken er bundet af kommercielle hensyn eller politiske interesser. Public service er også dansksproget drama, fakta og dokumentar om dansk kultur og samfund.

Den samlede public service-virksomhed via TV, radio og internet skal sikre den danske befolkning et bredt udbud af programmer, nyhedsformidling, oplysning, undervisning, kunst og underholdning. Vel at mærke med dansk kvalitet, alsidighed og mangfoldighed i udbuddet - ligesom det er afgørende at lægge vægt på ytringsfrihed, saglighed og upartiskhed.

Det er bærende værdier i vores kultur og demokrati, og det er afgørende, at der fortsat investeres i dansk kvalitetsindhold. Derfor er det så vigtigt, at vi forstår og tager den udenlandske trussel mod public service alvorligt.

Public Service-Alliancen
I foråret 2018 skal politikerne på Christiansborg indgå et nyt medieforlig, der sætter rammen for fremtidens public service. Det er det vigtigste medieforlig i nyere tid, og politikerne har chancen for at gøre en afgørende forskel for dansk kultur og demokrati på et mediehistorisk helt afgørende tidspunkt.

Lige nu handler den mediepolitiske debat om det forkerte. For den aktuelle debat negligerer desværre udfordringen fra den reelle, globale trussel. Det politiske beslutningsgrundlag om fremtidens public service må ikke reduceres til en øvelse om et mindre DR. Udfordringen er meget større end det.

Derfor har vi oprettet Public Service-Alliancen

Det er en åben alliance af organisationer, enkeltpersoner og virksomheder, som alle er velkomne til at være med. Vi tror på, at danskerne ønsker og er bedst tjent med uafhængigt, dansk produceret indhold, og vi mener, at der er brug for mere public service frem for mindre. Nu mere end nogensinde før.

Anders Laursen er formand for Dansk Musiker Forbund, Lars Werge er formand for Dansk Journalistforbund, Bente Sorgenfrey er formand for FTF, Lena Brostrøm er formand for Dansk Artist Forbund, Klaus Hansen er direktør i Producentforeningen og Katja Holm er formand for Dansk Skuespillerforbund.